Efter cancern börjar livet om – därför satsar landstinget på ett center för eftervården

Stockholm kommer att få ett centrum för rehabilitering för patienter som har fått cancer. I går beslutade landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd att centret ska ligga på Sabbatsbergs sjukhus och hjälpa människor tillbaka till ett normalt liv.

24 februari 2016

– Patienter som har eller har haft cancer ska få insatser utifrån sina behov och önskemål så att livet kan bli så bra som möjligt . Vi kan nu erbjuda samma rehabilitering till hela länets invånare och utveckla sättet att arbeta så att hjälpen blir ännu bättre, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

Hittills har en stor del av cancerrehabiliteringen funnits vid Karolinska Universitetssjukhuset för patienter som behandlats där. Det nya avtalet om rehabiliteringscentret startar den 1 mars och gäller i fyra år.

– Vi jobbar hela tiden för att den vård som inte behöver de resurser som finns på de stora akutsjukhusen ska flyttas så att vi använder våra resurser bättre. Till en början riktar sig centret till några särskilda tumörsjukdomar och patienter som fått olika typer av besvär till följd av cancersjukdom, men i framtiden kommer alla cancergrupper att omfattas. I takt med framgångarna för vården som gör att allt fler överlever cancer satsar vi på att utveckla rehabiliteringen, säger Ella Bohlin.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt