Ekeröbor kan tvingas till Solna – dags att sjösätta pendelbåtar!

Modern, snabbgående pendelbåt. Foto: SSPA

Stockholm den 11 februari 2014

Huvudalternativet vid jätteprojektet att modernisera tunnelbanans gröna linje är att Ekeröbor ska tvingas att åka till Solna strand (tidigare Vreten) om de vill resa kollektivt till centrala Stockholm. Kristdemokraterna kräver nu att snabbgående pendelbåtar kommer på plats för att underlätta för resenärerna.

Karl Henriksson (KD)– Förslaget om att alla som pendlar från Ekerö till Stockholm ska få betydligt längre restid och fler byten är oacceptabelt. Det finns redan ett politiskt beslut att förhandla om en pendelbåtslinje mellan Ekerö och Gamla stan som ger effektiva, miljövänliga transporter. Trafikförvaltningen har helt missat pendelbåtsalternativet i utredningen om tunnelbanans ombyggnad, säger Kristdemokraternas gruppledare i trafiknämnden Karl Henriksson.

Tunnelbanan kommer runt år 2019 att rustas upp mellan Alvik och Hässelby strand. Utredningen räknar med att tunnelbanan stängs av under 30 veckor.

Christina Blom Andersson (KD)– Redan i dag är Ekerövägen och Drottningholmsvägen hårt belastade. Under de kommande åren begränsas framkomligheten på Ekerövägen när Förbifart Stockholm byggs och Brommaplan byggs om. Att då inte satsa på kollektivtrafik på Mälaren, den naturliga vattenväg där det inte finns några köer eller kapacitetsbegränsningar, är både dumt och ogenomtänkt, säger Karl Henriksson.

– För oss som bor i Ekerö kommun är det superviktigt att vi kan ta oss till arbeten och andra aktiviteter i stan. I dag är vi redan på gränsen till vad vi orkar med. Vi sitter ofta i långa köer i rusningstrafiken. En båtförbindelse direkt till stan skulle underlätta våra liv avsevärt. Dessutom vet vi att båtresan ger en mycket bra start på dagen, och när vi åker hem hinner vi varva ner efter arbetsdagen, säger Christina Blom Andersson, ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö och kandidat till landstingsfullmäktige.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde