Ekeröbor kan tvingas till Solna – dags att sjösätta pendelbåtar!

Modern, snabbgående pendelbåt. Foto: SSPA

Stockholm den 11 februari 2014

Huvudalternativet vid jätteprojektet att modernisera tunnelbanans gröna linje är att Ekeröbor ska tvingas att åka till Solna strand (tidigare Vreten) om de vill resa kollektivt till centrala Stockholm. Kristdemokraterna kräver nu att snabbgående pendelbåtar kommer på plats för att underlätta för resenärerna.

Karl Henriksson (KD)– Förslaget om att alla som pendlar från Ekerö till Stockholm ska få betydligt längre restid och fler byten är oacceptabelt. Det finns redan ett politiskt beslut att förhandla om en pendelbåtslinje mellan Ekerö och Gamla stan som ger effektiva, miljövänliga transporter. Trafikförvaltningen har helt missat pendelbåtsalternativet i utredningen om tunnelbanans ombyggnad, säger Kristdemokraternas gruppledare i trafiknämnden Karl Henriksson.

Tunnelbanan kommer runt år 2019 att rustas upp mellan Alvik och Hässelby strand. Utredningen räknar med att tunnelbanan stängs av under 30 veckor.

Christina Blom Andersson (KD)– Redan i dag är Ekerövägen och Drottningholmsvägen hårt belastade. Under de kommande åren begränsas framkomligheten på Ekerövägen när Förbifart Stockholm byggs och Brommaplan byggs om. Att då inte satsa på kollektivtrafik på Mälaren, den naturliga vattenväg där det inte finns några köer eller kapacitetsbegränsningar, är både dumt och ogenomtänkt, säger Karl Henriksson.

– För oss som bor i Ekerö kommun är det superviktigt att vi kan ta oss till arbeten och andra aktiviteter i stan. I dag är vi redan på gränsen till vad vi orkar med. Vi sitter ofta i långa köer i rusningstrafiken. En båtförbindelse direkt till stan skulle underlätta våra liv avsevärt. Dessutom vet vi att båtresan ger en mycket bra start på dagen, och när vi åker hem hinner vi varva ner efter arbetsdagen, säger Christina Blom Andersson, ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö och kandidat till landstingsfullmäktige.

För mer information:
Simon Olsson

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet

Osteoporos är en sjukdom som drabbar många kvinnor. Ella Bohlin (KD) har lyft upp den på agendan i arbetet i Stockholms läns landsting. I dagarna