Ekeröbor kan tvingas till Solna – dags att sjösätta pendelbåtar!

Modern, snabbgående pendelbåt. Foto: SSPA

Stockholm den 11 februari 2014

Huvudalternativet vid jätteprojektet att modernisera tunnelbanans gröna linje är att Ekeröbor ska tvingas att åka till Solna strand (tidigare Vreten) om de vill resa kollektivt till centrala Stockholm. Kristdemokraterna kräver nu att snabbgående pendelbåtar kommer på plats för att underlätta för resenärerna.

Karl Henriksson (KD)– Förslaget om att alla som pendlar från Ekerö till Stockholm ska få betydligt längre restid och fler byten är oacceptabelt. Det finns redan ett politiskt beslut att förhandla om en pendelbåtslinje mellan Ekerö och Gamla stan som ger effektiva, miljövänliga transporter. Trafikförvaltningen har helt missat pendelbåtsalternativet i utredningen om tunnelbanans ombyggnad, säger Kristdemokraternas gruppledare i trafiknämnden Karl Henriksson.

Tunnelbanan kommer runt år 2019 att rustas upp mellan Alvik och Hässelby strand. Utredningen räknar med att tunnelbanan stängs av under 30 veckor.

Christina Blom Andersson (KD)– Redan i dag är Ekerövägen och Drottningholmsvägen hårt belastade. Under de kommande åren begränsas framkomligheten på Ekerövägen när Förbifart Stockholm byggs och Brommaplan byggs om. Att då inte satsa på kollektivtrafik på Mälaren, den naturliga vattenväg där det inte finns några köer eller kapacitetsbegränsningar, är både dumt och ogenomtänkt, säger Karl Henriksson.

– För oss som bor i Ekerö kommun är det superviktigt att vi kan ta oss till arbeten och andra aktiviteter i stan. I dag är vi redan på gränsen till vad vi orkar med. Vi sitter ofta i långa köer i rusningstrafiken. En båtförbindelse direkt till stan skulle underlätta våra liv avsevärt. Dessutom vet vi att båtresan ger en mycket bra start på dagen, och när vi åker hem hinner vi varva ner efter arbetsdagen, säger Christina Blom Andersson, ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö och kandidat till landstingsfullmäktige.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk