Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen är samma som för pendelbåtslinjen Sjövägen, som också motbevisade kritikerna och lockade allt fler pendlare.

Christina Blom Andersson och Karl Henriksson (KD)– Vi kristdemokrater har sedan många år varit mest drivande i att få Ekerölinjen på plats. Precis som när vi tog initiativ till Sjövägen kraxade olyckskorparna högt, men antalet resenärer ökar och nu står det klart för fler att pendelbåten öppnar nya resvägar i Stockholms län, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

Ekerölinjen startade i augusti 2016 och har under året haft fler än 20 000 resenärer. Sjövägen som startade 2010 blev den första moderna pendelbåtslinjen i Stockholm och går mellan Nybroplan och Frihamnen.

– På det här sättet kan vi fortsätta att utveckla kollektivtrafiken för Ekerö. Pendelbåten ger snabbare resor och ett attraktivt alternativ som får fler att ställa bilen. Nu när vi gör den permanent kan vi satsa på att förbättra kopplingen till annan kollektivtrafik så att vi får fler sammanhängande resor, säger Christina Blom Andersson (KD), ersättare i trafiknämnden och ordförande för KD i Ekerö.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De