Eldrivna bussar kan få ner buller

I dag invigs hybridbussarna som ska trafikera linje 73 i Stockholms innerstad. Kristdemokraterna välkomnar utvecklingen, som inte bara är bra för klimatet utan också kan sänka bullernivåerna.

Karl Henriksson (KD)– Många politiker pratar om att bygga skydd för bullret, men det enda rimliga är att rikta in insatserna på att hindra att bullret uppstår i stället för att hindra att buller når fram genom att exempelvis försvåra bostadsbyggande. Hybridbussarna kommer att vara viktiga i framtidens kollektivtrafik i Stockholm, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för beredningen för trafikplanering.

Bussarna drivs av el och biodiesel. Vid eldrift sjunker nivån på ljudet som bussen ger ifrån sig betydligt. Bussarna har också 80 procent mindre koldioxidutsläpp jämfört med vanliga dieselbussar.

– När vi jobbar för ett hållbart resande i Stockholmsregionen behöver vi ny teknik för att kunna klara av utmaningar. Vi kristdemokrater vill utveckla den lokala busstrafiken så att livspusselresorna blir lättare för Stockholms familjer, men det bygger på att vi har fordon som fungerar ihop med kraven på miljöutsläpp och bullernivå, säger Karl Henriksson.

Foto: Volvo bussar

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4