Eldrivna bussar kan få ner buller

I dag invigs hybridbussarna som ska trafikera linje 73 i Stockholms innerstad. Kristdemokraterna välkomnar utvecklingen, som inte bara är bra för klimatet utan också kan sänka bullernivåerna.

Karl Henriksson (KD)– Många politiker pratar om att bygga skydd för bullret, men det enda rimliga är att rikta in insatserna på att hindra att bullret uppstår i stället för att hindra att buller når fram genom att exempelvis försvåra bostadsbyggande. Hybridbussarna kommer att vara viktiga i framtidens kollektivtrafik i Stockholm, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för beredningen för trafikplanering.

Bussarna drivs av el och biodiesel. Vid eldrift sjunker nivån på ljudet som bussen ger ifrån sig betydligt. Bussarna har också 80 procent mindre koldioxidutsläpp jämfört med vanliga dieselbussar.

– När vi jobbar för ett hållbart resande i Stockholmsregionen behöver vi ny teknik för att kunna klara av utmaningar. Vi kristdemokrater vill utveckla den lokala busstrafiken så att livspusselresorna blir lättare för Stockholms familjer, men det bygger på att vi har fordon som fungerar ihop med kraven på miljöutsläpp och bullernivå, säger Karl Henriksson.

Foto: Volvo bussar

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde