Eldrivna bussar kan få ner buller

I dag invigs hybridbussarna som ska trafikera linje 73 i Stockholms innerstad. Kristdemokraterna välkomnar utvecklingen, som inte bara är bra för klimatet utan också kan sänka bullernivåerna.

Karl Henriksson (KD)– Många politiker pratar om att bygga skydd för bullret, men det enda rimliga är att rikta in insatserna på att hindra att bullret uppstår i stället för att hindra att buller når fram genom att exempelvis försvåra bostadsbyggande. Hybridbussarna kommer att vara viktiga i framtidens kollektivtrafik i Stockholm, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för beredningen för trafikplanering.

Bussarna drivs av el och biodiesel. Vid eldrift sjunker nivån på ljudet som bussen ger ifrån sig betydligt. Bussarna har också 80 procent mindre koldioxidutsläpp jämfört med vanliga dieselbussar.

– När vi jobbar för ett hållbart resande i Stockholmsregionen behöver vi ny teknik för att kunna klara av utmaningar. Vi kristdemokrater vill utveckla den lokala busstrafiken så att livspusselresorna blir lättare för Stockholms familjer, men det bygger på att vi har fordon som fungerar ihop med kraven på miljöutsläpp och bullernivå, säger Karl Henriksson.

Foto: Volvo bussar

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län