Ella Bohlin föreslår lotsar för motion

Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin (KD) skriver i Länstidningen Södertälje att möjligheten att erbjudas en friskvårdslots bör byggas ut. På det sättet kan fler börja motionera och hälsan bli bättre.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Lotsar hjälper oss till motion

Kanske hör du precis som jag till alla dem som gett ett nyårslöfte att röra på dig mer under året. Du har gjort rätt i att sätta upp ett sådant mål. Det finns gott om vetenskapliga bevis för att fysisk aktivitet gör att vi lever längre och slipper många sjukdomar. Alltför ofta stannar löftet just däremot just vid själva löftet, och förändringen i livsstilen uteblir. Det kan vara förknippat med faror för många som är i riskzonen för hjärtproblem, diabetes eller andra hälsoproblem.

Stockholms läns landsting har länge legat i framkant när det gäller möjligheten att få fysisk aktivitet på recept. Det är en framgångsrik metod för att förebyggande förbättra hälsan. Under Kristdemokraternas tid som ansvariga för landets hälso- och sjukvård har reformen införts i alla landsting, och här i Stockholm satsar vi på motion på recept för både barn och vuxna.

Men antalet som börjar motionera efter att ha fått sina recept kan öka. Efter sex månader följer hälften ordinationen. Enligt en avhandling är läkarna också över lag skeptiska till att skriva ut recepten. Något som därför skulle kunna hjälpa är att bygga ut möjligheten att erbjudas en friskvårdslots. En sådan person kan hjälpa människor att bli mer fysiskt aktiva genom att motivera och hitta aktiviteter som passar. I dag finns lotsar på exempelvis Gymnastik- och idrottshögskolan, med god kunskap om hur en patient bäst kan förändra sitt beteende och hur fysisk aktivitet påverkar kroppen.

Vi kristdemokrater ser stora fördelar med förebyggande hälso- och sjukvård, både för den enskilda människan som kommer i kontakt med vården och för att använda våra gemensamma resurser så bra som möjligt. Fysisk aktivitet på recept bör kompletteras med fler friskvårdslotsar i Stockholms län, så att ambition omsätts till motion. På så sätt kan nyårslöftet om att träna mer för hälsans skull leda till bättre livskvalitet.

Ella Bohlin (KD)Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär