Ella Bohlin föreslår lotsar för motion

Kristdemokraternas landstingsråd Ella Bohlin (KD) skriver i Länstidningen Södertälje att möjligheten att erbjudas en friskvårdslots bör byggas ut. På det sättet kan fler börja motionera och hälsan bli bättre.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Lotsar hjälper oss till motion

Kanske hör du precis som jag till alla dem som gett ett nyårslöfte att röra på dig mer under året. Du har gjort rätt i att sätta upp ett sådant mål. Det finns gott om vetenskapliga bevis för att fysisk aktivitet gör att vi lever längre och slipper många sjukdomar. Alltför ofta stannar löftet just däremot just vid själva löftet, och förändringen i livsstilen uteblir. Det kan vara förknippat med faror för många som är i riskzonen för hjärtproblem, diabetes eller andra hälsoproblem.

Stockholms läns landsting har länge legat i framkant när det gäller möjligheten att få fysisk aktivitet på recept. Det är en framgångsrik metod för att förebyggande förbättra hälsan. Under Kristdemokraternas tid som ansvariga för landets hälso- och sjukvård har reformen införts i alla landsting, och här i Stockholm satsar vi på motion på recept för både barn och vuxna.

Men antalet som börjar motionera efter att ha fått sina recept kan öka. Efter sex månader följer hälften ordinationen. Enligt en avhandling är läkarna också över lag skeptiska till att skriva ut recepten. Något som därför skulle kunna hjälpa är att bygga ut möjligheten att erbjudas en friskvårdslots. En sådan person kan hjälpa människor att bli mer fysiskt aktiva genom att motivera och hitta aktiviteter som passar. I dag finns lotsar på exempelvis Gymnastik- och idrottshögskolan, med god kunskap om hur en patient bäst kan förändra sitt beteende och hur fysisk aktivitet påverkar kroppen.

Vi kristdemokrater ser stora fördelar med förebyggande hälso- och sjukvård, både för den enskilda människan som kommer i kontakt med vården och för att använda våra gemensamma resurser så bra som möjligt. Fysisk aktivitet på recept bör kompletteras med fler friskvårdslotsar i Stockholms län, så att ambition omsätts till motion. På så sätt kan nyårslöftet om att träna mer för hälsans skull leda till bättre livskvalitet.

Ella Bohlin (KD)Ella Bohlin (KD)
Barn- och äldrelandstingsråd

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen