Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) har kallat patientföreträdare, intresseorganisationer, fack och enskilda barnmorskor till ett stormöte i Landstingshuset under torsdagen. Fokus ligger på de ansträngda sommarmånaderna i Stockholms läns förlossningsvård och mödrahälsovården.

31 maj 2017

– Jag vill att vi på alla olika nivåer tillsammans ska ge de bästa förutsättningarna för att alla ska kunna föda tryggt och säkert. Då är det viktigt för oss att lyssna på vilka behov som finns, diskutera förbättringar och prata om hur vi bäst samverkar, säger Ella Bohlin.

Landstinget har redan beslutat att skjuta till 12 miljoner extra till förlossningsvården och mödravården under sommaren. En spärr i IT-systemen införs när blivande mödrar ska lista sig hos mödravården på förlossningsklinikerna, för att undvika alltför hög belastning på vissa kliniker.

– Vi satsar stort på att bygga ut förlossningsvården och ökar de kommande åren kapaciteten i Huddinge, Södertälje och Södersjukhuset, samtidigt som vi öppnar en ny förlossningsklinik på S:t Görans sjukhus. En stor del av arbetet framöver handlar om att skapa en bättre arbetsmiljö för att locka mer personal, säger Ella Bohlin.

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt