Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) har kallat patientföreträdare, intresseorganisationer, fack och enskilda barnmorskor till ett stormöte i Landstingshuset under torsdagen. Fokus ligger på de ansträngda sommarmånaderna i Stockholms läns förlossningsvård och mödrahälsovården.

31 maj 2017

– Jag vill att vi på alla olika nivåer tillsammans ska ge de bästa förutsättningarna för att alla ska kunna föda tryggt och säkert. Då är det viktigt för oss att lyssna på vilka behov som finns, diskutera förbättringar och prata om hur vi bäst samverkar, säger Ella Bohlin.

Landstinget har redan beslutat att skjuta till 12 miljoner extra till förlossningsvården och mödravården under sommaren. En spärr i IT-systemen införs när blivande mödrar ska lista sig hos mödravården på förlossningsklinikerna, för att undvika alltför hög belastning på vissa kliniker.

– Vi satsar stort på att bygga ut förlossningsvården och ökar de kommande åren kapaciteten i Huddinge, Södertälje och Södersjukhuset, samtidigt som vi öppnar en ny förlossningsklinik på S:t Görans sjukhus. En stor del av arbetet framöver handlar om att skapa en bättre arbetsmiljö för att locka mer personal, säger Ella Bohlin.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör