Ella Bohlin (KD) bjuder in till möte om förlossningsvården

Efter BB Sophias nedläggning och den intensiva period som följde därefter bjöd barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin (KD) in bland annat brukarorganisationer, Barnmorskesällskapet, professionen, sakkunniga och föräldraföreträdare till ett möte. Nu efter sommaren gör hon det igen. I dag är det är dags för en uppföljning och dialog där arbetet med en långsiktig planering för förlossningsvården i länet har tagits fram.

24 oktober 2016

– Sommarens förlossningsvård var ansträngd och behöver absolut utvecklas till att bli ännu bättre men samtidigt lärde vi oss hur ett mycket tätt samarbete mellan klinikerna också öppnade upp för framtida förändringar. Syftet med uppföljningsmötet är att involvera flera i arbetet med en ännu bättre förlossningsvård, att bygga relationer och att ta fram just de goda idéer som finns ibland professionen och föräldrar, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för förlossningsvården i Stockholms läns landsting.

Efter att BB Sophia sagt upp sitt avtal med landstinget har en rad åtgärder sjösatts för att säkerställa trygga förlossningar i Stockholms län. Målet är en trygg förlossningsvård av högsta kvalitet där så många som möjligt får föda på det sjukhus de har valt i första hand. Dagens möte syftar till att sammanställa de förslag som läggs fram, föra en bredare och närmare dialog från politiskt håll samtidigt som information från hälso-och sjukvårdsförvaltningen ges till alla berörda parter.

– Det är viktigt att politiken får komma närmare förlossningsvårdens utvecklare, de som jobbar dagligen i verksamheten och de föräldrar som blir berörda av framtida beslut. Jag är fast besluten att se till att förlossningsvården blir ännu bättre. Det gäller inte bara vid tiden för förlossning utan även den tid som är innan och efter. Vi måste se till att hela kvinnosjukvårdens vårdkedja fungerar i Stockholms län, säger Ella Bohlin (KD).

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning