Ella Bohlin (KD): ”Regeringen suddar ut gränserna på regionkartan”

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

Kristdemokraternas landstingsråd i Stockholm Ella Bohlin anklagar regeringen och civilminister Ardalan Shekarabi (S) för att sakna konkreta förslag för Sveriges regionala indelning. Ministern skriver i dag på Dagens Nyheters debattsida att en ändrad landstingsindelning kan komma på plats först 2019.

– I stället för att ta tillvara det arbete som Alliansen och den förre civilministern Stefan Attefall (KD) har lagt ner suddar regeringen ut gränserna på regionkartan börjar om från början. För att få ett mer effektivt styre behöver vi komma framåt. Då duger det inte att ta flera steg tillbaka, säger Ella Bohlin.

Kristdemokraterna i Stockholm har föreslagit att Stockholms län bör ombildas till region. Partiets huvudsakliga linje är dock fortfarande att ge staten ett centralt ansvar för sjukvården.

– Det är oroväckande att regeringen i princip inte vill förändra fördelningen av ansvaret utan bara fokuserar på geografiska gränser. Vi behöver utnyttja resurser på ett så bra sätt som möjligt och skapa förutsättningar för att alla i Sverige får vård på lika villkor. Därför föredrar vi ett statligt ansvar för vården, men om vi ska ha regioner behöver de få ett större och mer sammanhållet ansvar än i dag, säger Ella Bohlin.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning