Ella Bohlin (KD): ”Regeringen suddar ut gränserna på regionkartan”

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

Kristdemokraternas landstingsråd i Stockholm Ella Bohlin anklagar regeringen och civilminister Ardalan Shekarabi (S) för att sakna konkreta förslag för Sveriges regionala indelning. Ministern skriver i dag på Dagens Nyheters debattsida att en ändrad landstingsindelning kan komma på plats först 2019.

– I stället för att ta tillvara det arbete som Alliansen och den förre civilministern Stefan Attefall (KD) har lagt ner suddar regeringen ut gränserna på regionkartan börjar om från början. För att få ett mer effektivt styre behöver vi komma framåt. Då duger det inte att ta flera steg tillbaka, säger Ella Bohlin.

Kristdemokraterna i Stockholm har föreslagit att Stockholms län bör ombildas till region. Partiets huvudsakliga linje är dock fortfarande att ge staten ett centralt ansvar för sjukvården.

– Det är oroväckande att regeringen i princip inte vill förändra fördelningen av ansvaret utan bara fokuserar på geografiska gränser. Vi behöver utnyttja resurser på ett så bra sätt som möjligt och skapa förutsättningar för att alla i Sverige får vård på lika villkor. Därför föredrar vi ett statligt ansvar för vården, men om vi ska ha regioner behöver de få ett större och mer sammanhållet ansvar än i dag, säger Ella Bohlin.

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde