Ella Bohlin (KD): ”Regeringen suddar ut gränserna på regionkartan”

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

Kristdemokraternas landstingsråd i Stockholm Ella Bohlin anklagar regeringen och civilminister Ardalan Shekarabi (S) för att sakna konkreta förslag för Sveriges regionala indelning. Ministern skriver i dag på Dagens Nyheters debattsida att en ändrad landstingsindelning kan komma på plats först 2019.

– I stället för att ta tillvara det arbete som Alliansen och den förre civilministern Stefan Attefall (KD) har lagt ner suddar regeringen ut gränserna på regionkartan börjar om från början. För att få ett mer effektivt styre behöver vi komma framåt. Då duger det inte att ta flera steg tillbaka, säger Ella Bohlin.

Kristdemokraterna i Stockholm har föreslagit att Stockholms län bör ombildas till region. Partiets huvudsakliga linje är dock fortfarande att ge staten ett centralt ansvar för sjukvården.

– Det är oroväckande att regeringen i princip inte vill förändra fördelningen av ansvaret utan bara fokuserar på geografiska gränser. Vi behöver utnyttja resurser på ett så bra sätt som möjligt och skapa förutsättningar för att alla i Sverige får vård på lika villkor. Därför föredrar vi ett statligt ansvar för vården, men om vi ska ha regioner behöver de få ett större och mer sammanhållet ansvar än i dag, säger Ella Bohlin.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4