Ella Bohlin: Medmänsklighet måste gå före regelverk

– Det är en mänsklig rättighet att få sjukvård, oavsett om hemlandet tar hand om sina medborgare eller inte. Det är med bestörtning jag läser om hemlösa Dragosh och Simona från Rumänien som väntade sitt första barn men som förlorade det och nu avkrävs räkningen för vården.

Pressbild Ella Bohlin 2 Foto KristdemokraternaDet säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas förstanamn inför landstingsvalet i Stockholm, med anledning av uppgifterna om att det rumänska par som drabbades av missfall fick veta att de skulle betala 11 000 kronor.

– Enskilda människor ska inte hamna i kläm när stater inte tar sitt ansvar. Visst innebär vården kostnader för Stockholms läns landsting, men den som uppenbart är i akut behov av vård ska inte vid den första kontakten med vården bemötas av krav på pengar utan omtanke, säger Ella Bohlin.

Socialminister Göran Hägglund (KD) medverkade i Rapport i går kväll. Han säger också att rumänska medborgare ska kunna känna sig trygga, och han lägger skulden för den situation som har uppstått på Rumänien.

– För EU-medborgare har vi en bra överenskommelse mellan medlemsstaterna, ett väl fungerande system. När det inte fungerar beror det i regel på det land som medborgarna kommer ifrån. I det här fallet tycks det vara uppenbart att Rumänien inte förser sina medborgare med det kort som gör att vi från svensk sida kan se till att få ut de kostnader som vi har haft, säger Göran Hägglund till Rapport.

Företrädare för Centerpartiet och Folkpartiet i Stockholms läns landsting har också kommenterat händelserna under dagen. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har publicerat ett klargörande angående sin policy, och skriver på landstingets webbsajt att akut vård ska ges först.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde