Ella Bohlin: Medmänsklighet måste gå före regelverk

– Det är en mänsklig rättighet att få sjukvård, oavsett om hemlandet tar hand om sina medborgare eller inte. Det är med bestörtning jag läser om hemlösa Dragosh och Simona från Rumänien som väntade sitt första barn men som förlorade det och nu avkrävs räkningen för vården.

Pressbild Ella Bohlin 2 Foto KristdemokraternaDet säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas förstanamn inför landstingsvalet i Stockholm, med anledning av uppgifterna om att det rumänska par som drabbades av missfall fick veta att de skulle betala 11 000 kronor.

– Enskilda människor ska inte hamna i kläm när stater inte tar sitt ansvar. Visst innebär vården kostnader för Stockholms läns landsting, men den som uppenbart är i akut behov av vård ska inte vid den första kontakten med vården bemötas av krav på pengar utan omtanke, säger Ella Bohlin.

Socialminister Göran Hägglund (KD) medverkade i Rapport i går kväll. Han säger också att rumänska medborgare ska kunna känna sig trygga, och han lägger skulden för den situation som har uppstått på Rumänien.

– För EU-medborgare har vi en bra överenskommelse mellan medlemsstaterna, ett väl fungerande system. När det inte fungerar beror det i regel på det land som medborgarna kommer ifrån. I det här fallet tycks det vara uppenbart att Rumänien inte förser sina medborgare med det kort som gör att vi från svensk sida kan se till att få ut de kostnader som vi har haft, säger Göran Hägglund till Rapport.

Företrädare för Centerpartiet och Folkpartiet i Stockholms läns landsting har också kommenterat händelserna under dagen. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har publicerat ett klargörande angående sin policy, och skriver på landstingets webbsajt att akut vård ska ges först.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De