Ella Bohlin om Ipsos-undersökning om bland annat förlossningsvården

Enligt en Ipsos-undersökning som Dagens Nyheter har beställt ökar missnöjet med förlossningsvården i Stockholms stad. Ella Bohlin (KD) är politiskt ansvarig för förlossningsvården.

– Jag förstår att fler människor är missnöjda än tidigare. Vi har en mer ansträngd situation. Samtidigt vet vi inte av undersökningen vilka av de tillfrågade som faktiskt har erfarenhet av förlossningsvården. Det är en brist. Nu höjer vi den ekonomiska ersättningen från den 1 oktober, bygger för fler alternativ i nya lokaler i Huddinge och öppnar en ny förlossningsenhet på S:t Görans sjukhus. Detta kommer dock ta lite tid innan vi ser resultaten. Vi i Alliansen är inte nöjda än men jag tror att stockholmarna kan tycka ännu bättre om sin förlossningsvård framöver, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Mätinstitutet Ipsos har genomfört 700 digitala intervjuer i Stockholms stad och ställt frågan ”Hur fungerar viktiga samhällsfunktioner i Stockholm?”. Andelen som uppger att de är missnöjda ökar när det gäller förlossningsvården, tillgång till grönområden, trygghet på gator och torg samt kollektivtrafiken.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De