En kvarts miljard på tillgänglighet

Ewa röd
Foto: Scharlotte Peppare

Under 2013 satsade Stockholms stad sammantaget drygt en kvarts miljard (254,7 miljoner) på att förbättra tillgängligheten ytterligare i staden. Detta är en ökning med cirka 15 miljoner, jämfört med föregående år. Bland satsningarna finns att upprusta och anlägga gångvägar, skapa lekparker med plats för rullstolar, bygga liftar och ramper vid badstränder och att se till att staden har tillräckligt med parkbänkar.

− Det ska vara enkelt att förflytta sig, leva och vistas i Stockholms stad. Mycket har gjorts under de senaste åren för att öka tillgängligheten, vilket såväl EU som FN har uppmärksammat med pris och utmärkelser. Samtidigt är vi medvetna om att det återstår ytterligare förbättringsområden, säger Ewa Samuelsson (KD), bitr. Socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor.

Stockholms stad antog i juni 2011 ett program för delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Ett av målen i detta program är att alla ska kunna förflytta sig, vistas i och använda Stockholms stads inne- och utemiljö. Tillgänglighetsarbetet är numera en naturlig del av arbetet i stadens nämnder och styrelser. Tidigare bedrevs tillgänglighetsarbetet i hög grad i projektform, där Stockholms stad avsatte sammantaget 1,2 miljarder genom tillgänglighetsprojektet 1999-2010.

Markus Nyman

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4