En kvarts miljard på tillgänglighet

Ewa röd
Foto: Scharlotte Peppare

Under 2013 satsade Stockholms stad sammantaget drygt en kvarts miljard (254,7 miljoner) på att förbättra tillgängligheten ytterligare i staden. Detta är en ökning med cirka 15 miljoner, jämfört med föregående år. Bland satsningarna finns att upprusta och anlägga gångvägar, skapa lekparker med plats för rullstolar, bygga liftar och ramper vid badstränder och att se till att staden har tillräckligt med parkbänkar.

− Det ska vara enkelt att förflytta sig, leva och vistas i Stockholms stad. Mycket har gjorts under de senaste åren för att öka tillgängligheten, vilket såväl EU som FN har uppmärksammat med pris och utmärkelser. Samtidigt är vi medvetna om att det återstår ytterligare förbättringsområden, säger Ewa Samuelsson (KD), bitr. Socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor.

Stockholms stad antog i juni 2011 ett program för delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Ett av målen i detta program är att alla ska kunna förflytta sig, vistas i och använda Stockholms stads inne- och utemiljö. Tillgänglighetsarbetet är numera en naturlig del av arbetet i stadens nämnder och styrelser. Tidigare bedrevs tillgänglighetsarbetet i hög grad i projektform, där Stockholms stad avsatte sammantaget 1,2 miljarder genom tillgänglighetsprojektet 1999-2010.

Markus Nyman

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län