End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

”Det här är illa, riktigt illa”, säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertörn. Vägen behövs för att förbinda Haninge med Huddinge.

Karl Henriksson (KD)– Utvecklingen för hela den södra delen av Stockholms län är beroende av den här vägen. Dagens trafikinfarkt genom Huddinge kommer bara att bli värre när den nya containerhamnen i Nynäshamn tas i bruk om några år och transportleden för farligt gods går rakt igenom våra mest tättbefolkade bostadsområden. Det är ohållbart, konstaterar Karl Henriksson, som är kommunalråd i Huddinge och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Trafikverkets besked är att det inte har avsatt pengar fullt ut för byggandet av Tvärförbindelse Södertörn i den nationella planen för transportsystemet. Tiden för att lämna synpunkter på den nationella planen pågår till den 30 november. Under våren 2018 väntas regeringen slutgiltigt fastställa planen.

– Vi kan inte fortsätta skjuta fram vägbygget årtionde efter årtionde. Den behövs nu. Vårt hopp står nu till att Trafikverket och regeringen efter att remissvaren kommit in tar sitt förnuft till fånga och faktiskt avsätter de pengar som behövs till bygget av Tvärförbindelse Södertörn, som är en av rikets viktigaste och mest samhällsekonomiskt nyttiga investeringar. Alternativet är att Södertörnskommunerna med närmare en halv miljon invånare trampar på bromsen för fortsatt bostadsbyggande och nya jobb, vilket vore förödande för Sverige, varnar Karl Henriksson.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt