End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

”Det här är illa, riktigt illa”, säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertörn. Vägen behövs för att förbinda Haninge med Huddinge.

Karl Henriksson (KD)– Utvecklingen för hela den södra delen av Stockholms län är beroende av den här vägen. Dagens trafikinfarkt genom Huddinge kommer bara att bli värre när den nya containerhamnen i Nynäshamn tas i bruk om några år och transportleden för farligt gods går rakt igenom våra mest tättbefolkade bostadsområden. Det är ohållbart, konstaterar Karl Henriksson, som är kommunalråd i Huddinge och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Trafikverkets besked är att det inte har avsatt pengar fullt ut för byggandet av Tvärförbindelse Södertörn i den nationella planen för transportsystemet. Tiden för att lämna synpunkter på den nationella planen pågår till den 30 november. Under våren 2018 väntas regeringen slutgiltigt fastställa planen.

– Vi kan inte fortsätta skjuta fram vägbygget årtionde efter årtionde. Den behövs nu. Vårt hopp står nu till att Trafikverket och regeringen efter att remissvaren kommit in tar sitt förnuft till fånga och faktiskt avsätter de pengar som behövs till bygget av Tvärförbindelse Södertörn, som är en av rikets viktigaste och mest samhällsekonomiskt nyttiga investeringar. Alternativet är att Södertörnskommunerna med närmare en halv miljon invånare trampar på bromsen för fortsatt bostadsbyggande och nya jobb, vilket vore förödande för Sverige, varnar Karl Henriksson.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De