Enhetstaxa är orättvis och kan leda till tappade biljettintäkter

– Enhetstaxa är orättvist eftersom de som reser inom kortare avstånd får betala mer. Jag tror inte heller på att höja priset på korta enkelresor, där vi redan i dag har svårt att konkurrera med bilen. Dessutom visar erfarenheter av enhetstaxa att SL kan tappa stora biljettintäkter som vi behöver för att kunna investera i att bygga ut trafiken.

Så kommenterar Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden, förslaget att införa enhetliga priser på enkelresor med SL-trafiken. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) gör den här veckan ett inspel till den parlamentariska biljettutredningen som Alliansen har tillsatt. Dagens Nyheter berättar i dag att Kristdemokraterna, till skillnad från diverse opposotionspartier, inte gör vågen efter utspelet.

– Vi ser i stället gärna ett system där man betalar för den sträcka man åker, till exempel genom att både checka in och checka ut. På så sätt kan vi också minska fuskåkandet som i dag kostar oss 250 miljoner kronor per år, säger Karl Henriksson.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De