Enhetstaxa är orättvis och kan leda till tappade biljettintäkter

– Enhetstaxa är orättvist eftersom de som reser inom kortare avstånd får betala mer. Jag tror inte heller på att höja priset på korta enkelresor, där vi redan i dag har svårt att konkurrera med bilen. Dessutom visar erfarenheter av enhetstaxa att SL kan tappa stora biljettintäkter som vi behöver för att kunna investera i att bygga ut trafiken.

Så kommenterar Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden, förslaget att införa enhetliga priser på enkelresor med SL-trafiken. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) gör den här veckan ett inspel till den parlamentariska biljettutredningen som Alliansen har tillsatt. Dagens Nyheter berättar i dag att Kristdemokraterna, till skillnad från diverse opposotionspartier, inte gör vågen efter utspelet.

– Vi ser i stället gärna ett system där man betalar för den sträcka man åker, till exempel genom att både checka in och checka ut. På så sätt kan vi också minska fuskåkandet som i dag kostar oss 250 miljoner kronor per år, säger Karl Henriksson.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde