Slottner: Dags för flexibla p-tal

1545591_727008373983755_2004354581_n
SvD, 10/1 2014

Erik Slottner förespråkar flexibla p-tal i en debattartikel i dagens SvD. Läs hela artikeln här

Storleken på lägenheterna vet vi sällan något om när Stadsbyggnadsnämnden fastställer andelen parkeringsplatser. Det i sin tur uppmuntrar byggföretag att bygga större och därmed färre lägenheter eftersom antalet p-platser då kan hållas nere. Det är så klart helt förkastligt. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus föreslår därför att parkeringsnormen utöver närheten till kollektivtrafik också ska avgöras av lägenheternas storlek. För ett hus med många mindre lägenheter ska det behövas färre parkeringsplatser medan större lägenheter kräver fler. Exempelvis skulle enrummare kunna ha ett p-tal på 0,2 medan en femrummare har ett p-tal på 1,0. Då blir systemet transparent och byggföretagen vet vad som gäller när de planerar lägenhetsfördelningen. Det skulle också uppmuntra byggandet av fler mindre lägenheter vilket Stockholm är i stort behov av.

Erik Slottner har också skickat ut ett pressmeddelande i frågan.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun