Slottner: Dags för flexibla p-tal

1545591_727008373983755_2004354581_n
SvD, 10/1 2014

Erik Slottner förespråkar flexibla p-tal i en debattartikel i dagens SvD. Läs hela artikeln här

Storleken på lägenheterna vet vi sällan något om när Stadsbyggnadsnämnden fastställer andelen parkeringsplatser. Det i sin tur uppmuntrar byggföretag att bygga större och därmed färre lägenheter eftersom antalet p-platser då kan hållas nere. Det är så klart helt förkastligt. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus föreslår därför att parkeringsnormen utöver närheten till kollektivtrafik också ska avgöras av lägenheternas storlek. För ett hus med många mindre lägenheter ska det behövas färre parkeringsplatser medan större lägenheter kräver fler. Exempelvis skulle enrummare kunna ha ett p-tal på 0,2 medan en femrummare har ett p-tal på 1,0. Då blir systemet transparent och byggföretagen vet vad som gäller när de planerar lägenhetsfördelningen. Det skulle också uppmuntra byggandet av fler mindre lägenheter vilket Stockholm är i stort behov av.

Erik Slottner har också skickat ut ett pressmeddelande i frågan.

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde