Slottner: Dags för flexibla p-tal

1545591_727008373983755_2004354581_n
SvD, 10/1 2014

Erik Slottner förespråkar flexibla p-tal i en debattartikel i dagens SvD. Läs hela artikeln här

Storleken på lägenheterna vet vi sällan något om när Stadsbyggnadsnämnden fastställer andelen parkeringsplatser. Det i sin tur uppmuntrar byggföretag att bygga större och därmed färre lägenheter eftersom antalet p-platser då kan hållas nere. Det är så klart helt förkastligt. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus föreslår därför att parkeringsnormen utöver närheten till kollektivtrafik också ska avgöras av lägenheternas storlek. För ett hus med många mindre lägenheter ska det behövas färre parkeringsplatser medan större lägenheter kräver fler. Exempelvis skulle enrummare kunna ha ett p-tal på 0,2 medan en femrummare har ett p-tal på 1,0. Då blir systemet transparent och byggföretagen vet vad som gäller när de planerar lägenhetsfördelningen. Det skulle också uppmuntra byggandet av fler mindre lägenheter vilket Stockholm är i stort behov av.

Erik Slottner har också skickat ut ett pressmeddelande i frågan.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4