Ersätt ö-kortet med SL-kortet i skärgården

MS Vaddö. Foto: Arild Vågen/Wikimedia Commons

Stockholm den 23 oktober 2013

Kristdemokraterna vill ta bort det så kallade ö-kortet för personer som bor på öar i Stockholms skärgård. I stället ska SL-kortet gälla på alla Waxholmsbolagets båtar.

Karl Henriksson (KD)– Det är orimligt att människor som bor på en skärgårdsö och pendlar in till fastlandet får mycket högre subventioner än de som åker åt andra hållet. Vi vill ha samma villkor för de som bor i skärgården som för de som bor i övriga länet, säger Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Arbetet med att utforma framtidens skärgårdstrafik har fått starta om efter att upphandlingen av trafiken avbröts i början av oktober. För Kristdemokraterna är frågan om SL-kortet prioriterad, eftersom partiet menar att det bidrar till en mer sammanhållen region och öppnar för möjligheter att utveckla Stockholms skärgård. I dag gäller ö-kortet för personer som bor på en ö utan broförbindelse eller statlig färja till fastlandet. Det kostar 500 kronor per år, att jämföra med de SL-resenärer i övriga länet som betalar 790 kronor per månad.

– Många har i dag inget SL-kort utan fortsätter med bil när de kommer till fastlandet. Med SL-kortet ökar motivationen att fortsätta att åka kollektivt, vilket går helt i linje med våra miljömål. I kombination med att taxan förändras vill vi därför förstärka förbindelserna till viktiga knutpunkter, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Uppdaterat
Karl Henriksson skriver om förslaget på sin blogg:

Naturligtvis är det orimligt att de som bor i skärgården ska få fortsätta åka nästan gratis med Ö-kortet, som bara kostar 500 kr per år och berättigar till fritt resande i hela Waxholmsbolagets nät. För den som pendlar från Utö till arbetet i Dalarö kostar det alltså bara 500 kr per år, medan den som bor i Dalarö och jobbar på Utö får betala 9.000 kr för sina resor. Båda bidrar, som jag ser det, till en levande skärgård. Båda betalar samma skatt för samhällsservicen. Varför ska då den ene få en helt annan skattesubvention än den andre? Nej, inga privilegier åt någon speciell grupp, utan bra resor till bra priser, det tror jag är modellen för att skapa en mer levande skärgård i framtiden.

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik