Ett spadtag som lät höra om sig! En dag som går till historien.

Idag har det första spadtaget i form av en syn- och hörbar sprängning tagits för Nya Karolinska Solna. Detonationen utlöstes av H.K.H. Kronprinsessan Victoria.
Efter snart tio års planering med tyngdpunkt på de senaste fem åren har vi nu kommit till en milstolpe i början på vägen mot ett exceptionellt universitetssjukhus i världsklass. Här kommer världens patientsäkraste sjukhus att börja tas i bruk efter lunch den 11 december 2015 för att stå helt färdigt ett par år senare.
Det är inte bara epokgörande i fråga om vård, forskning och utveckling, Nya Karolinska. Det blir stort. Byggytan på omkring 332.000 kvadratmeter motsvarar ungefär 24 hötorgsskrapor.
Innan själva ”spadtaget” lyssnade vi bl.a. till professor James K. Stoller från Cleveland Clinic i Ohio, USA. Cleveland Clinic kan räknas till de allra främsta och mest framgångsrika sjukhusen i världen. Han pekade på att antal framgångsfaktorer som han fann vara parallella med det som vägleder tillkomsten av Nya Karolinska.
Titta gärna in på hemsidan: http://www.nyakarolinskasolna.se/
Där kan man följa arbetet, och få mer information om fortsättningen.
Tänkvärt citat:
”Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora”
(ordspråk)
-Stig Nyman, landstingsråd
Om du vill kommentera, så är du varmt välkommen!
Om du inte vill ha mina reflexioner, så blir jag tacksam för ett besked via e-post:
stig.nyman@kristdemokraterna.se
Om du vill ta del av mina tidigare reflexioner så gå in på min hemsida och klicka vidare.
och så en blogg:

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet

Osteoporos är en sjukdom som drabbar många kvinnor. Ella Bohlin (KD) har lyft upp den på agendan i arbetet i Stockholms läns landsting. I dagarna

Alliansen startar upphandling av färdtjänsten med krav på sociala villkor