Ett tryggare Stockholm

Pressmeddelande, 2015-01-29

Stockholm är Europas tryggaste stad och världens fjärde tryggaste stad enligt en färsk rapport från The Economist Intelligence Unit.

Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, välkomnar resultatet och ser samtidigt möjligheter att skapa en ännu tryggare stad:

– Mobila poliskontor, kameror vid brottsutsatta platser, lokala åklagare, nattvandrare, bättre belysning och mer genomtänkt stadsplanering. Det är några förslag för att Stockholm ska bli en tryggare stad, säger Erik Slottner (KD).

– Jag är kritisk till att majoriteten prioriterat bort ljusprogrammet för ytterstaden i stadens budget för 2015 och att man valde att spara 42 miljoner på städning av Stockholm. En ren och snygg stad där byggnader, parker och utemiljöer är upplysta är viktigt för den upplevda känslan av trygghet, säger Erik Slottner (KD).

Kristdemokraternas förslag för hur Stockholm kan bli ännu tryggare är listade nedan.

Markus Nyman

1. Utveckla de mobila poliskontoren

Mobila poliskontor har funnits i Stockholms län under flera år. De två permanenta kontoren på Stureplan och Medborgarplatsen har varit stängda under sommaren. Det var ett olyckligt beslut. Kristdemokraterna kommer att driva på för att kontoren ska vara öppna framöver. De mobila kontoren påtagligt har minskat våldsbrottsligheten på de platser som haft ett kontor. Det är viktigt att denna verksamhet får vara kvar och utvecklas även efter att Polisen blir en nationell myndighet 2015.

2. Kameror

Fler brottsutsatta platser än idag bör få sätta upp kameror under tider då kriminalitet är extra frekvent. Kameror finns idag på Stureplan och Medborgarplatsen men bör också sättas upp på Fridhemsplan och Centralstationen samt eventuellt fler platser. Kamerorna ska endast vara i bruk på tider då brottsligheten är hög, företrädesvis fredags- och lördagsnätter. Kamerorna ska förutom att öka känslan av trygghet verka förebyggande samt göra det lättare att klara upp brott på allmän plats.

3. Lokala åklagare

Stockholms län har idag 28 lokala poliskontor i särskilt brottsutsatta stadsdelar. De är viktiga för att stärka den lokala polisiära närvaron. Meningen är att poliserna ska vara ute i stadsdelen snarare än att sitta på ett kontor samt att samarbetet med skolan och socialtjänsten ska utvecklas. För att stärka den lokala anknytningen och den lokala kännedomen hos polisen bör varje lokalt poliskontor också ha en åklagare knuten till sig.

4. Satsa på nattvandrare

Nattvandrare är vuxna förebilder som är ett socialt och medmänskligt stöd för ungdomar. Nattvandrare förebygger drogmissbruk, våld, främlingsfientlighet, skadegörelse och har en lugnande och positiv effekt.

5. Bättre belysning

Mycket har gjorts för att förbättra belysningen på torg och i parker. Men fortfarande finns platser med dålig belysning som upplevs som otrygga. Kristdemokraterna är kritiska till att majoriteten valde att prioritera bort ljusprogrammet för ytterstaden i budgeten för 2015. Utöver satsningar på belysning måste staden fortsätta sitt arbete med att vitmåla viadukter och gångtunnlar. Det är platser som idag ofta upplevs som mörka och otrygga och där bättre belysning skulle göra stor nytta. Kristdemokraterna avsatte i budget 2015 fem miljoner för detta ändamål.

6. Stadsplanering

Med stadsplanering kan mycket göras för att öka den upplevda tryggheten. Nya stadsbyggnadsområden ska trygghetsanalyseras så att de planeras utifrån ett trygghetsperspektiv. Den täta staden är också mer trygg än den glesa. Med hus och entréer som möter gatan, med lokaler i bottenvåningarna, med en blandning av arbetsplatser och bostäder och med balkonger mot gata skapas de bästa förutsättningarna för trygga stadsdelar. Vidare behöver satsningar genomföras på att röja sly och för att förbättra otrygga miljöer där t ex buskage kan skapa otrygghet.

Foto: Scharlotte Peppare

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting