Eva Lannerö (KD) berättar om klagomålen mot vården

Allt fler ärenden till landstingets patientnämnd leder till konkreta förbättringar i vården. Kritiken mot olika organisationsfrågor och omvårdnaden har minskat betydligt. Och primärvården har en positiv trend med ett minskat antal klagomål. Det framgår av patientnämndens årsrapport som Svenska Dagbladet berättar om i dag.

Eva Lannerö (KD)Patientnämndens ordförande Eva Lannerö (KD) säger att Stockholms läns landsting har infört system och rutiner som ska göra att man lyssnar mer på patienterna när det uppstår problem. På så sätt är patienterna med och föreslår förbättringar.

Den som har frågor eller vill ta upp problem som rör hälso- och sjukvården kan vända sig till patientnämnden. Totalt kom 5 442 ärenden in under 2013, en blygsam ökning jämfört med tidigare år, vilket Eva Lannerö är nöjd med.

– Med tanke på att besöken blivit fler inom vården är det inte så oroande om klagomålen ökat med några procent, säger Eva Lannerö till Svenska Dagbladet.

Pressmeddelande från patientnämnden: Allt fler ärenden leder till förbättringar i vården >>

För mer information:
Simon Olsson

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,