Exit-verksamhet för islamistiska extremister

Erik Slottner (KD)

Det är ett bra första steg att Stockholms stad inrättar ett kunskapshus mot våldsbejakande extremism. Nu krävs fler konkreta åtgärder för att avradikalisera extremister och motverka rekrytering. Kristdemokraterna i Stockholms stadshus föreslår bland annat en länsövergripande exit-verksamhet för våldsbejakande islamistiska extremister och att en struktur byggs upp för hur eventuella avhoppare kan användas för att motverka extremism.

Idag torsdag presenterade Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, en överenskommelse med fyra svenska kommuner, däribland Stockholms stad, som innebär att särskilda kunskapshus mot våldsbejakande extremism ska inrättas.

– Kommunerna har en nyckelroll i arbetet med att motverka extremism. Att samla kompetens genom att inrätta kunskapshus är ett bra första steg. Nu krävs fler konkreta åtgärder för att avradikalisera extremister och motverka rekrytering. Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad kommer inom kort att presentera en ny strategi mot våldsbejakande extremism. Det är viktigt att denna, till skillnad mot vad man tidigare har föreslagit, inte blir en allmän strategi mot alla former av extremism, utan att den specifikt inriktar sig på islamistisk extremism. En viktig del av den nya strategin bör vara att en särskild länsövergripande exit-verksamhet inrättas för islamistiska extremister. Här kan Fryshusets exit-verksamhet för personer som är verksamma inom nazistiska grupper inspirera, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Stockholms stad måste även bygga upp en struktur för hur eventuella avhoppare kan användas i arbetet med att motverka extremism. Personer som själva har varit verksamma i extrema grupperingar men som valt att göra upp med sitt förflutna kan omvända radikaliserade ungdomar, säger Erik Slottner (KD).

– Stockholms stad behöver även bygga upp ett kontaktnät med imamer och andra religiösa ledare som kan bidra i arbetet med att motverka våldsbejakande islamistisk extremism. Svensk socialtjänst och det etablerade samhället i stort har dessvärre en högst begränsad legitimitet bland ungdomar som är radikaliserade. Därmed behöver vi använda andra kanaler som har betydligt större trovärdighet, säger Erik Slottner (KD).

Presskontakt Markus Nyman

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län