Färdtjänsten i Stockholm får värdighetsgaranti

Taxiskylt. Foto: "Al Fed"/Flickr (CC BY-SA)

Stockholm den 7 mars 2014

Kristdemokraternas förslag om en värdighetsgaranti inom färdtjänsten kommer att införas i Stockholms Läns Landsting. Alliansen har enats om att påbörja ett värdegrundsarbete och fattar beslut på trafiknämndens sammanträde på tisdag.

Karl Henriksson (KD)– Jag tycker det är jätteviktigt att förbättra bemötandet och arbeta för en god värdegrund, för att de äldre och personer med funktionsnedsättningar som reser med färdtjänsten ska kunna resa tryggt. Nu inför vi en garanti som tydligt säger vad resenärerna kan förvänta sig, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och gruppledare i trafiknämnden.

Taxibranschen, brukarorganisationerna och landstingets färdtjänstberedning ska enligt beslutet samarbeta för att ta fram en gemensam värdegrund, som ska resultera i en värdighetsgaranti. Kristdemokraterna har sedan tidigare infört en sådan värdighetsgaranti inom äldreomsorgen.

– Om färdtjänsten inte lever upp till garantin ska den som reser få kompensation. Garantin ska handla om ett värdigt bemötande på flera sätt, bland annat lokalkännedom, hjälpsamhet, språkkunskaper och kontakt om det uppstår en försening. Dessutom beslutar vi att utreda möjligheten att införa ”mystery shoppers” som provåker färdtjänsten så att vi kan följa upp våra avtal med företagen, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi