Färdtjänsten i Stockholm får värdighetsgaranti

Taxiskylt. Foto: "Al Fed"/Flickr (CC BY-SA)

Stockholm den 7 mars 2014

Kristdemokraternas förslag om en värdighetsgaranti inom färdtjänsten kommer att införas i Stockholms Läns Landsting. Alliansen har enats om att påbörja ett värdegrundsarbete och fattar beslut på trafiknämndens sammanträde på tisdag.

Karl Henriksson (KD)– Jag tycker det är jätteviktigt att förbättra bemötandet och arbeta för en god värdegrund, för att de äldre och personer med funktionsnedsättningar som reser med färdtjänsten ska kunna resa tryggt. Nu inför vi en garanti som tydligt säger vad resenärerna kan förvänta sig, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och gruppledare i trafiknämnden.

Taxibranschen, brukarorganisationerna och landstingets färdtjänstberedning ska enligt beslutet samarbeta för att ta fram en gemensam värdegrund, som ska resultera i en värdighetsgaranti. Kristdemokraterna har sedan tidigare infört en sådan värdighetsgaranti inom äldreomsorgen.

– Om färdtjänsten inte lever upp till garantin ska den som reser få kompensation. Garantin ska handla om ett värdigt bemötande på flera sätt, bland annat lokalkännedom, hjälpsamhet, språkkunskaper och kontakt om det uppstår en försening. Dessutom beslutar vi att utreda möjligheten att införa ”mystery shoppers” som provåker färdtjänsten så att vi kan följa upp våra avtal med företagen, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4