Färdtjänsten i Stockholm får värdighetsgaranti

Taxiskylt. Foto: "Al Fed"/Flickr (CC BY-SA)

Stockholm den 7 mars 2014

Kristdemokraternas förslag om en värdighetsgaranti inom färdtjänsten kommer att införas i Stockholms Läns Landsting. Alliansen har enats om att påbörja ett värdegrundsarbete och fattar beslut på trafiknämndens sammanträde på tisdag.

Karl Henriksson (KD)– Jag tycker det är jätteviktigt att förbättra bemötandet och arbeta för en god värdegrund, för att de äldre och personer med funktionsnedsättningar som reser med färdtjänsten ska kunna resa tryggt. Nu inför vi en garanti som tydligt säger vad resenärerna kan förvänta sig, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och gruppledare i trafiknämnden.

Taxibranschen, brukarorganisationerna och landstingets färdtjänstberedning ska enligt beslutet samarbeta för att ta fram en gemensam värdegrund, som ska resultera i en värdighetsgaranti. Kristdemokraterna har sedan tidigare infört en sådan värdighetsgaranti inom äldreomsorgen.

– Om färdtjänsten inte lever upp till garantin ska den som reser få kompensation. Garantin ska handla om ett värdigt bemötande på flera sätt, bland annat lokalkännedom, hjälpsamhet, språkkunskaper och kontakt om det uppstår en försening. Dessutom beslutar vi att utreda möjligheten att införa ”mystery shoppers” som provåker färdtjänsten så att vi kan följa upp våra avtal med företagen, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk