Färdtjänsten i Stockholm får värdighetsgaranti

Taxiskylt. Foto: "Al Fed"/Flickr (CC BY-SA)

Stockholm den 7 mars 2014

Kristdemokraternas förslag om en värdighetsgaranti inom färdtjänsten kommer att införas i Stockholms Läns Landsting. Alliansen har enats om att påbörja ett värdegrundsarbete och fattar beslut på trafiknämndens sammanträde på tisdag.

Karl Henriksson (KD)– Jag tycker det är jätteviktigt att förbättra bemötandet och arbeta för en god värdegrund, för att de äldre och personer med funktionsnedsättningar som reser med färdtjänsten ska kunna resa tryggt. Nu inför vi en garanti som tydligt säger vad resenärerna kan förvänta sig, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen och gruppledare i trafiknämnden.

Taxibranschen, brukarorganisationerna och landstingets färdtjänstberedning ska enligt beslutet samarbeta för att ta fram en gemensam värdegrund, som ska resultera i en värdighetsgaranti. Kristdemokraterna har sedan tidigare infört en sådan värdighetsgaranti inom äldreomsorgen.

– Om färdtjänsten inte lever upp till garantin ska den som reser få kompensation. Garantin ska handla om ett värdigt bemötande på flera sätt, bland annat lokalkännedom, hjälpsamhet, språkkunskaper och kontakt om det uppstår en försening. Dessutom beslutar vi att utreda möjligheten att införa ”mystery shoppers” som provåker färdtjänsten så att vi kan följa upp våra avtal med företagen, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte! Vi har äran att gästas av vår