Färdtjänstförarnas villkor är inte resenärernas fel

Taxiskylt. Foto: "Al Fed"/Flickr (CC BY-SA)

I dag skriver Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, på Dagens Samhälles debattsajt om klagomålen på färdtjänsten. Uppgifterna om färdtjänsten har fortsatt under veckan, bland annat i gårdagens Kaliber i Sveriges Radio och SVT:s ABC-nyheter i morse.

Här är debattartikeln:

Karl Henriksson (KD)Resenärer som blir frånåkta, ett ökande antal klagomål och förare som har usla villkor. Uppgifterna som har avslöjats i radioprogrammet Kaliber om brister i kvalitet och bemötande inom färdtjänsten i Stockholm är allvarliga och kräver nya tag från politiskt håll.

De flesta som kör för färdtjänsten gör ett utmärkt arbete, men för oss som arbetar med de här frågorna finns det all anledning att förbättra uppföljningen och skärpa kraven på de företag som vi har avtal med. I diskussionen efter bland annat Sveriges Radios program Kaliber finns däremot en märklig slagsida. De förare som kör färdtjänsttaxi har för dåliga arbetsvillkor och löner, det är därför klagomålen från resenärerna ökar, heter det. Jag vill emellertid påstå att det här sättet att flytta fokus är ohederligt mot de äldre och personer med funktionsnedsättningar som är i behov av färdtjänst.

Det är inte resenärernas fel om förarna har dåligt betalt. Och det är inte dyrare att hitta rätt eller vara trevlig mot resenärerna. Låga löner kan aldrig ursäkta ett dåligt bemötande. Det är däremot hög tid att arbeta för en gemensam värdegrund inom färdtjänsten. Tendensen att skylla ifrån sig för sitt bristfälliga agerande gentemot personer som är i behov av hjälp och stöd är bevis nog.

Kristdemokraterna har infört en värdighetsgaranti inom äldreomsorgen. Vi vill på samma sätt införa en garanti för att den som använder sig av färdtjänsten blir bemött med värdighet. Etik, moral och gemensamma värden behövs för att samspelet mellan olika parter ska fungera. Precis som i äldreomsorgen ska en värdighetsgaranti inom färdtjänsten därför ta upp vad som är en god kvalitet och vad som är ett gott bemötande. Det kan handla om god lokalkunskap, hjälp att ta sig i och ur taxibilen och att resenären blir kontaktad om det uppstår en försening. Det handlar också om ett inkännande bemötande från beställningscentralen, med lokalkännedom och goda språkkunskaper.

Självklart vill vi också att värdigheten omfattar förarna. Det är arbetsgivarna, inte landstinget, som har ansvar för att de som arbetar inom färdtjänsten har skäligt betalt och goda anställningsvillkor. Precis som resenären har rätt att bli bemött på ett värdigt sätt från föraren har föraren dock rätt att bli bemött på ett värdigt sätt av arbetsgivare, beställare och resenärer. Om regelverket tillåter vill vi kristdemokrater därför ställa krav på kollektivavtal eller motsvarande villkor för förarna vid den kommande upphandlingen av färdtjänsten i Stockholm.

Klagomålen på färdtjänsten motsvarar 0,26 procent av Stockholms läns mer än tre miljoner resor per år. Nio av tio resenärer är nöjda med sin senaste resa. Men vi kristdemokrater är inte nöjda förrän alla inblandade i färdtjänsten blir bemötta med värdighet.

Karl Henriksson (KD)
Ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde