Fel att begränsa syskonförturen

Nästa läsår förändrar den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad reglerna för syskonförtur. Det framgår av ett beslut i utbildningsnämnden. Förändringarna som föreslås innebär bland annat en minskning av syskonförturen till att gälla till och med att det äldre syskonet går i årskurs 3. I dagsläget gäller den till att det äldre syskonet går i årskurs 5.

– Syskonförturen är viktig därför att det innebär en större trygghet för barn att få gå på samma skola som sina syskon, samtidigt som det underlättar i familjers vardag då man slipper skjutsa och hämta barnen vid flera olika skolor, säger Christian Carlsson (KD), ersättare i utbildningsnämnden.

– Försämringarna av syskonförturen kommer att få stora konsekvenser i människors vardag och det är därför anmärkningsvärt att beslutet inte föregåtts av en noggrann analys. Den rödgrönrosa majoriteten genomför förändringarna utan att veta hur många barn som berörs och vilka följder det kommer att få, säger Christian Carlsson (KD).

Markus Nyman

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos