Fel att begränsa syskonförturen

Nästa läsår förändrar den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad reglerna för syskonförtur. Det framgår av ett beslut i utbildningsnämnden. Förändringarna som föreslås innebär bland annat en minskning av syskonförturen till att gälla till och med att det äldre syskonet går i årskurs 3. I dagsläget gäller den till att det äldre syskonet går i årskurs 5.

– Syskonförturen är viktig därför att det innebär en större trygghet för barn att få gå på samma skola som sina syskon, samtidigt som det underlättar i familjers vardag då man slipper skjutsa och hämta barnen vid flera olika skolor, säger Christian Carlsson (KD), ersättare i utbildningsnämnden.

– Försämringarna av syskonförturen kommer att få stora konsekvenser i människors vardag och det är därför anmärkningsvärt att beslutet inte föregåtts av en noggrann analys. Den rödgrönrosa majoriteten genomför förändringarna utan att veta hur många barn som berörs och vilka följder det kommer att få, säger Christian Carlsson (KD).

Markus Nyman

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem