Fel om betygen, Olle Burell (S)!

Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus säger nej till att låta Stockholms kommunala skolor införa betyg från årskurs fyra. Detta trots att möjligheten ges, i och med överenskommelsen mellan Regeringen och Alliansen.

–  Låt de skolor som vill införa betyg från årskurs fyra göra det. Vi vet att många elever och föräldrar uppskattar en tidig och tydlig kunskapskontroll och att betyg kan bidra till att elever anstränger sig lite extra. Det här är en fråga som ska avgöras av respektive skola, utifrån de förutsättningar och önskemål som råder på just den skolan, och inte av skolborgarrådet Olle Burell (S), säger Erik Slottner (KD) gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus

–  Det är svårt att förstå stadshusmajoritetens oro och ängslan inför den egna regeringens politik. De rödgrönrosas rädsla att få fel, om enskilda skolor i Stockholm inför betyg i årskurs fyra och försöken visar sig framgångsrika, kan inte vara ett tillräckligt starkt skäl att förvägra skolorna möjligheten till tidigare betyg, avslutar  Christian Carlsson (KD), utbildningsnämnden.

Totalt kommer 100 skolor över hela landet ges möjlighet att införa betyg från årskurs fyra i ett försök som enligt planerna ska genomföras 2017-2020.

Presskontakt Markus Nyman 076-1229911

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”