Felprioriteringar i förskolan och svikna vallöften till äldre

Svikna löften till Stockholms äldre, felprioriteringar i förskolan, uteblivna satsningar på en renare stad och bortkastade skattepengar på vänstervriden symbolpolitik, det är vad den rödgrönrosa majoriteten hade att erbjuda när Stockholms stads budget idag presenterades. Det duger inte.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, som är kritiska till stora delar av majoritetens budget.

– Det har lovats både generösare biståndsbedömning och en boendegaranti för personer över 85 år, men hittills har löftena inte infriats. Fortfarande får många äldre avslag på sina ansökningar om plats på äldreboende. Vi kristdemokrater menar allvar med vårt förslag om att införa en äldreboendegaranti för personer över 85 år, och vi kommer också att avsätta pengar för det i vår budget, säger Erik Slottner (KD)

– Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad prioriterar dessutom fel när de väljer att satsa på ”rätt till heltid” i förskolan för barn till föräldralediga, när pengarna istället kunde användas till mindre barngrupper. Det här förslaget kostar pengar och tränger undan andra viktiga satsningar och beslutet saknar dessutom helt barnperspektiv. Mycket pekar på att det som barn skulle behöva är snarare mer tid med sina föräldrar, menar Erik Slottner (KD).

– Nedskräpningen i Stockholm är ett annat stort problem där de rödgrönrosa satsningarna lyser med sin frånvaro. Tyvärr genomförs inga satsningar på städning och renhållning trots att nedskräpningen varit ett stort problem i sommar och att antalet råttor har fördubblats i vissa delar av Stockholm. Kristdemokraterna kan inte acceptera när vissa delar av staden förvandlas till sanitära olägenheter, säger Erik Slottner (KD).

– Trots att Socialdemokraterna lånar en miljard i månaden fram till 2018 och har höjt kommunalskatten med 1,3 miljarder saknas viktiga satsningar på barn och äldre. Däremot satsas stora summor pengar på vänstervriden symbolpolitik i form av så kallade ”demokratistöd”. Vi förstår att Feministiskt initiativ, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är dyra samarbetspartners, men socialdemokraternas slöseri med skattebetalarnas pengar måste faktiskt få ett slut. Stockholm förtjänar bättre avslutar, Erik Slottner (KD).

Christian Carlsson 076 122 99 11

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4