Felprioriteringar i förskolan och svikna vallöften till äldre

Svikna löften till Stockholms äldre, felprioriteringar i förskolan, uteblivna satsningar på en renare stad och bortkastade skattepengar på vänstervriden symbolpolitik, det är vad den rödgrönrosa majoriteten hade att erbjuda när Stockholms stads budget idag presenterades. Det duger inte.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, som är kritiska till stora delar av majoritetens budget.

– Det har lovats både generösare biståndsbedömning och en boendegaranti för personer över 85 år, men hittills har löftena inte infriats. Fortfarande får många äldre avslag på sina ansökningar om plats på äldreboende. Vi kristdemokrater menar allvar med vårt förslag om att införa en äldreboendegaranti för personer över 85 år, och vi kommer också att avsätta pengar för det i vår budget, säger Erik Slottner (KD)

– Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad prioriterar dessutom fel när de väljer att satsa på ”rätt till heltid” i förskolan för barn till föräldralediga, när pengarna istället kunde användas till mindre barngrupper. Det här förslaget kostar pengar och tränger undan andra viktiga satsningar och beslutet saknar dessutom helt barnperspektiv. Mycket pekar på att det som barn skulle behöva är snarare mer tid med sina föräldrar, menar Erik Slottner (KD).

– Nedskräpningen i Stockholm är ett annat stort problem där de rödgrönrosa satsningarna lyser med sin frånvaro. Tyvärr genomförs inga satsningar på städning och renhållning trots att nedskräpningen varit ett stort problem i sommar och att antalet råttor har fördubblats i vissa delar av Stockholm. Kristdemokraterna kan inte acceptera när vissa delar av staden förvandlas till sanitära olägenheter, säger Erik Slottner (KD).

– Trots att Socialdemokraterna lånar en miljard i månaden fram till 2018 och har höjt kommunalskatten med 1,3 miljarder saknas viktiga satsningar på barn och äldre. Däremot satsas stora summor pengar på vänstervriden symbolpolitik i form av så kallade ”demokratistöd”. Vi förstår att Feministiskt initiativ, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är dyra samarbetspartners, men socialdemokraternas slöseri med skattebetalarnas pengar måste faktiskt få ett slut. Stockholm förtjänar bättre avslutar, Erik Slottner (KD).

Christian Carlsson 076 122 99 11

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting