Fler barn får besök i hemmet av vården

Barnhälsovården i Stockholms län genomför allt fler hembesök i samband med barnets födelse. Sjuksköterskornas besök till flerbarnsföräldrar ökade förra året med 11 procent. I Solna, Värmdö och Vaxholm når vården flest barn.

11 augusti 2016

Ella Bohlin (KD)– Hembesöken är en viktig del av att ge stöd till föräldrar, och de uppskattas av både föräldrar och personal. Det är jättebra att fler barn genom de här mötena i hemmet kan få en grund för en god relation mellan föräldrarna och vården, säger barnlandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Alla föräldrar ska erbjudas ett hembesök under barnets första levnadsveckor enligt det nationella barnhälsovårdsprogrammet. Under 2015 genomfördes hembesök hos fem av sex förstabarnsföräldrar och 71 procent av flerbarnsföräldrarna. Andelen barn i familjer som fått ett hembesök varierar mellan 58,5 procent och 95 procent mellan olika kommuner och stadsdelar i länet.

– Det kan finnas olika skäl till att hembesöken inte blir av och de är frivilliga för föräldrarna, men besöken är också en mycket välkommen möjlighet för många att få ställa frågor om barnets hälsa. Därför arbetar vi för att besöken ska öka, speciellt i de områden där andelen är något lägre i dag. Familjer som behöver extra stöd kan också få fler hembesök, säger Ella Bohlin.

hembesokbvc2015

Andel barn i familjer som fått ett hembesök, av barn födda 2015:

Kommuner

Skärholmen 71,2
Farsta 61,9
Hägersten-Liljeholmen 61,5

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär