Fler barn får besök i hemmet av vården

Barnhälsovården i Stockholms län genomför allt fler hembesök i samband med barnets födelse. Sjuksköterskornas besök till flerbarnsföräldrar ökade förra året med 11 procent. I Solna, Värmdö och Vaxholm når vården flest barn.

11 augusti 2016

Ella Bohlin (KD)– Hembesöken är en viktig del av att ge stöd till föräldrar, och de uppskattas av både föräldrar och personal. Det är jättebra att fler barn genom de här mötena i hemmet kan få en grund för en god relation mellan föräldrarna och vården, säger barnlandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Alla föräldrar ska erbjudas ett hembesök under barnets första levnadsveckor enligt det nationella barnhälsovårdsprogrammet. Under 2015 genomfördes hembesök hos fem av sex förstabarnsföräldrar och 71 procent av flerbarnsföräldrarna. Andelen barn i familjer som fått ett hembesök varierar mellan 58,5 procent och 95 procent mellan olika kommuner och stadsdelar i länet.

– Det kan finnas olika skäl till att hembesöken inte blir av och de är frivilliga för föräldrarna, men besöken är också en mycket välkommen möjlighet för många att få ställa frågor om barnets hälsa. Därför arbetar vi för att besöken ska öka, speciellt i de områden där andelen är något lägre i dag. Familjer som behöver extra stöd kan också få fler hembesök, säger Ella Bohlin.

hembesokbvc2015

Andel barn i familjer som fått ett hembesök, av barn födda 2015:

Kommuner

Farsta 61,9
Hägersten-Liljeholmen 61,5

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion