Fler barn och äldre ska få vård i hemmet

28 maj 2015

Alliansen i Stockholms läns landsting vill att fler ska vårdas i sitt eget hem i stället för på sjukhus. Nu utreder landstinget hur barn och äldre med kroniska sjukdomar och sjukdomar med långvariga, intensiva behandlingsperioder ska få vård i hemmiljö i större utsträckning.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Vi vet att hemmet är en tryggare plats att bli vårdad i, speciellt för barn. Vi vill utöka den delen av vården, eftersom den ökar livskvaliteten för patienterna och samtidigt minskar belastningen på sjukhusens vårdavdelningar, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Avancerad sjukvård i hemmet, ASiH, och sjukhusansluten avancerad barnsjukvård i hemmet, SABH, utförs av multiprofessionella mobila vårdteam som utgår från ett akutsjukhus. Teamet gör insatser dygnet runt med hjälp av IT.

– Barn och äldre som går igenom otroligt svåra stunder i livet behöver all tillit och trygghet till vården som går att skapa. Genom att utveckla vården i hemmet sätter vi patienten i centrum och utgår från varje persons behov, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Roksana Parsan

SVT Södertälje: Fler Södertäljebor kan få vård i hemmet >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde