Fler barn och äldre ska få vård i hemmet

28 maj 2015

Alliansen i Stockholms läns landsting vill att fler ska vårdas i sitt eget hem i stället för på sjukhus. Nu utreder landstinget hur barn och äldre med kroniska sjukdomar och sjukdomar med långvariga, intensiva behandlingsperioder ska få vård i hemmiljö i större utsträckning.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Vi vet att hemmet är en tryggare plats att bli vårdad i, speciellt för barn. Vi vill utöka den delen av vården, eftersom den ökar livskvaliteten för patienterna och samtidigt minskar belastningen på sjukhusens vårdavdelningar, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Avancerad sjukvård i hemmet, ASiH, och sjukhusansluten avancerad barnsjukvård i hemmet, SABH, utförs av multiprofessionella mobila vårdteam som utgår från ett akutsjukhus. Teamet gör insatser dygnet runt med hjälp av IT.

– Barn och äldre som går igenom otroligt svåra stunder i livet behöver all tillit och trygghet till vården som går att skapa. Genom att utveckla vården i hemmet sätter vi patienten i centrum och utgår från varje persons behov, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Roksana Parsan

SVT Södertälje: Fler Södertäljebor kan få vård i hemmet >>

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat