Fler förlossningsplatser när Nya Södertälje sjukhus invigs

I dag invigs den nya behandlingsbyggnaden vid Södertälje sjukhus, där den nya förlossningsavdelningen öppnar. BB Södertälje kommer att ha kapacitet för 2 400 förlossningar per år, vilket är 600 fler än de som föddes där under 2016.

9 mars 2017

Ella Bohlin (KD)– När andra landsting skär ner fortsätter vi att bygga ut förlossningsvården för att öka tryggheten och valfriheten för födande i Stockholms län. När verksamheterna flyttar över i maj är det till nya, fräscha lokaler som jag tror kommer att bidra till att möta våra behov för de kommande åren, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Planeringen har skett utifrån att BB Södertälje ska ta över delar av det koncept som Södra BB hade, där förlossningsavdelning, mödravård och BB är integrerade. I den nya byggnaden är alla rum för eftervården familjerum.

– Vi vill erbjuda flera alternativ för de som ska föda eftersom familjer har olika behov. På Södertälje sjukhus finns både det här Södra BB-konceptet och möjlighet till stöd för nyanlända eller kvinnor med förlossningsrädsla, säger Ella Bohlin.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning