Fler höga hus i Södra Värtahamnen

Erik Slottner (KD)

– Kristdemokraterna vill ha fler höga hus i Södra Värtahamnen, det enda höghus som idag föreslås är inte tillräckligt. Mot vattenfronten skulle ytterligare två eller tre huskroppar med spännande arkitektoniskt uttryck kunna resa sig mot höjden. Det skulle bidra till att göra Södra Värtahamnen till en dynamisk och varierande stadsdel.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att Stadsbyggnadsnämnden den 15/10 tar beslut om att påbörja planarbetet för ca 1500 lägenheter i området.

– Hornsbergsstrand på Kungsholmen kan tjäna som ett gott exempel där tydliga kvarter blandas med ett antal höga hus som bidrar till att skapa variation och dynamik i stadsdelen. Kristdemokraterna vill vidare att takens utformning och användning ska beaktas i den fortsatta planeringen av Södra Värtan, i syfte att skapa arkitektonisk variation och lockande mötesplatser, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag