Fler pendeltåg till regionen

Mälardalen och Östra Mellansverige är Sveriges mest attraktiva och växande region. Framtidsutsikterna är goda. Men om regionen ska kunna fortsätta att utvecklas till en av världens mest attraktiva och konkurrenskraftiga regioner måste kollektivtrafiken förbättras avsevärt. Detta måste ske genom en långsiktigt hållbar satsning på utbyggnaden av den storregionala kollektivtrafiken.

Den tågtrafik som SJ utför är idag stommen i den regionala kollektivtrafiken i Mälardalen. Framförallt omfattas stråken mellan Stockholm/Arlanda och orter som Örebro, Västerås, Eskilstuna, Linköping och Uppsala. Kapacitetstaket för pendlingen mellan dessa orter har nu nåtts eller närmar sig taket. Tyvärr har regionen ytterst liten möjlighet att påverka trafikutbudet. SJ väljer oftast att prioritera X2000-trafiken mellan de större stationerna och interregionalt. Om integrationen på arbetsmarknaden ska kunna fortsätta att utvecklas måste Östra Mellansverige ta saken i egna händer och för medborgarnas skull bygga ut den regionala tågstrafiken.

Vi som kristdemokrater vill därför utveckla MÄLAB (Mälardalstrafik AB) till att ta det yttersta ansvaret för den storregionala kollektivtrafiken i hela Mälardalen och Östra Mellansverige. MÄLAB bör stå som organisatör och ansvara för resurserna till trafiken samt inköp av moderna och bekväma pendeltåg. Vi anser att MÄLAB bör planera och samordna trafik under ett eget varumärke och upphandla driften av trafiken.

Genom att utveckla den regionala tågstrafiken inom MÄLAB kan resenärernas restider förkortas samtidigt som tillgängligheten ökar i en region som sträcker sig från över hela Mälardalsregionen och ända bort till Gävle, Norrköping och Linköping. Självklart ska resenärerna även kunna resa på ett och samma kort inom kollektivtrafiken. Alla hinder för att resa på ett hållbart sätt måste undanröjas.

Svealandsbanan är ett tydligt exempel på att tåget kan konkurrera om det ges rätt förutsättningar. På Svealandsbanan är resandet i dag 8 gånger så stort som på den gamla banan. Tågets marknadsandel har ökat från 6 till 30 procent medan biltrafikens andel har minskat trots att E 20 har byggts ut.

Pendeltågssystemet i Stockholm ser i princip likadant ut idag som när det etablerades 1968. När Citybanan öppnar kan den regionala pendeltågstrafiken kraftigt öka. Det blir även möjligt att införa snabbpendeltåg med färre uppehåll och högre komfort.

Vi förordar även en utbyggnad av Ostlänken. Då skulle även Norrköping och Linköping kunna ingå i den gemensamma pendlingsregion i Östra Mellansverige, till stor glädje både för näringslivet och för de som arbetar i vår region.

Nu på fredag kommer Mälartinget att samlas i Stockholm. Kristdemokraterna kommer att driva på för att utveckla den storregionala kollektivtrafiken. Att medborgarna fritt kan röra sig inom Östra Mellansverige och utan hinder pendla till sitt arbete i en annan del av Mälardalen kommer att höja livskvalitén och säkra jobben och ekonomin även för kommande generationer.

Bo Rudolfsson, MÄLAB (KD)

Karl Henriksson, Mälardalsrådets styrelse (KD)

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol