Följ färdtjänsten: Samma regler i hela kollektivtrafiken

Till våren börjar färdtjänstkortet att gälla inom kollektivtrafiken på Waxholmsbolagets båtar, i samband med att SL:s Access-system införs i skärgårdstrafiken. Det här är en välkommen förändring. Självklart ska man kunna resa med samma taxa till land och till sjöss.

SL:s Access-kort.Kristdemokraterna driver som kanske är bekant kravet att SL-kortet ska gälla på Waxholmsbolagets båtar. Därför är det glädjande att se att personer som reser med färdtjänstkort får möjlighet att resa med sitt kort på båtarna. Förändringen visar att det inte finns några formella hinder för att även låta resten av resenärerna resa med SL-kort.

Med SL-kort får fler barn och unga möjlighet att resa i skärgården, något som underlättas ännu mer om vi också inför SL:s regler för att ta med barn utan extra kostnad på helgerna. På så sätt får vi en mer tillgänglig skärgård och bidrar till en mer sammanhållen region.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen
Ersättare Trafiknämnden

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4