Följ färdtjänsten: Samma regler i hela kollektivtrafiken

Till våren börjar färdtjänstkortet att gälla inom kollektivtrafiken på Waxholmsbolagets båtar, i samband med att SL:s Access-system införs i skärgårdstrafiken. Det här är en välkommen förändring. Självklart ska man kunna resa med samma taxa till land och till sjöss.

SL:s Access-kort.Kristdemokraterna driver som kanske är bekant kravet att SL-kortet ska gälla på Waxholmsbolagets båtar. Därför är det glädjande att se att personer som reser med färdtjänstkort får möjlighet att resa med sitt kort på båtarna. Förändringen visar att det inte finns några formella hinder för att även låta resten av resenärerna resa med SL-kort.

Med SL-kort får fler barn och unga möjlighet att resa i skärgården, något som underlättas ännu mer om vi också inför SL:s regler för att ta med barn utan extra kostnad på helgerna. På så sätt får vi en mer tillgänglig skärgård och bidrar till en mer sammanhållen region.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen
Ersättare Trafiknämnden

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”