Följ färdtjänsten: Samma regler i hela kollektivtrafiken

Till våren börjar färdtjänstkortet att gälla inom kollektivtrafiken på Waxholmsbolagets båtar, i samband med att SL:s Access-system införs i skärgårdstrafiken. Det här är en välkommen förändring. Självklart ska man kunna resa med samma taxa till land och till sjöss.

SL:s Access-kort.Kristdemokraterna driver som kanske är bekant kravet att SL-kortet ska gälla på Waxholmsbolagets båtar. Därför är det glädjande att se att personer som reser med färdtjänstkort får möjlighet att resa med sitt kort på båtarna. Förändringen visar att det inte finns några formella hinder för att även låta resten av resenärerna resa med SL-kort.

Med SL-kort får fler barn och unga möjlighet att resa i skärgården, något som underlättas ännu mer om vi också inför SL:s regler för att ta med barn utan extra kostnad på helgerna. På så sätt får vi en mer tillgänglig skärgård och bidrar till en mer sammanhållen region.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen
Ersättare Trafiknämnden

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde