Förbjud IS-symboler i skolan

Pressmeddelande, 2015-09-17

Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, vill se ett förbud mot IS-symboler i Stockholms skolor.

– Skolorna ska vara en fristad mot radikala och anti-demokratiska ideologier och uppfattningar såsom nazism, kommunism och våldsbejakande islamistisk extremism. Det finns en medvetenhet i skolorna om att till exempel högerextrema uttryck och symboler inte är acceptabla. Stockholms stad behöver utvidga arbetet och kunskaperna och även införa en nolltolerans mot IS-symboler. Denna policy ska gälla i skolan och i all verksamhet som kommunen stödjer, samfinansierar eller samarbetar med, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Förbudet mot IS-symboler bör skrivas in som en del av Stockholms stads strategi mot våldsbejakande extremism som ska vara klar senare i år. Skolorna bör dock omgående få i uppdrag att arbeta med att höja kunskaperna om IS-symboler och liknande former av extremistiska uttryck. Förslagsvis bör det skrivas in i majoritetens budget för Stockholms stad 2016, säger Erik Slottner (KD).

Nyheter24 skriver om nyheten här
Tidningen Dagen skriver här

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny