Förbjud IS-symboler i skolan

Pressmeddelande, 2015-09-17

Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, vill se ett förbud mot IS-symboler i Stockholms skolor.

– Skolorna ska vara en fristad mot radikala och anti-demokratiska ideologier och uppfattningar såsom nazism, kommunism och våldsbejakande islamistisk extremism. Det finns en medvetenhet i skolorna om att till exempel högerextrema uttryck och symboler inte är acceptabla. Stockholms stad behöver utvidga arbetet och kunskaperna och även införa en nolltolerans mot IS-symboler. Denna policy ska gälla i skolan och i all verksamhet som kommunen stödjer, samfinansierar eller samarbetar med, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Förbudet mot IS-symboler bör skrivas in som en del av Stockholms stads strategi mot våldsbejakande extremism som ska vara klar senare i år. Skolorna bör dock omgående få i uppdrag att arbeta med att höja kunskaperna om IS-symboler och liknande former av extremistiska uttryck. Förslagsvis bör det skrivas in i majoritetens budget för Stockholms stad 2016, säger Erik Slottner (KD).

Nyheter24 skriver om nyheten här
Tidningen Dagen skriver här

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde