Förbrukningshjälpmedel ska skötas i egen regi

Landstingets verksamhet för förbrukningshjälpmedel ska inte genomgå en ny upphandling. Efter att det avkortade avtalet med leverantören Onemed upphör ska hjälpmedelsverksamheten övergå i egen regi. Det föreslår Alliansen i hälso- och sjukvårdsnämnden i dag, tisdag.

– Vi gör en händelseanalys för att ta reda på vad som har gått fel och hur det kan undvikas i framtiden. Kompetensen kring upphandlingar och juridik behöver ses över. Alla invånare i Stockholms län ska kunna lita på att vi använder landstingets resurser på bästa sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Privata leverantörer och vårdgivare är viktiga för att vi ska kunna utveckla hälso- och sjukvården och använda resurserna effektivt. Det bygger på ett förtroendefullt samarbete med patienternas bästa för ögonen. När förtroendet brister för en leverantör, och när vi riskerar en upprepning av situationen med ett avtal som tolkas så olika, avstår vi från en upphandling. Vi väljer istället att sköta förbrukningshjälpmedlen i egen regi, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Upphandlingar kan utveckla, effektivisera och förbättra offentlig verksamhet, men de är inget självändamål. När det visar sig att en upphandlad verksamhet inte fungerar är det självklart för oss att ta tillbaka verksamheten för brukarnas skull, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Vi måste ta ansvar för att all sjukvård sköts på ett sätt som ger förtroende hos våra medborgare. Privata leverantörer och vårdgivare är oerhört viktiga för en bra hälso- och sjukvård, men när det har skurit sig med en avtalspart behöver vi nu agera. Därför väljer vi att sköta förbrukningshjälpmedlen i egen regi, vilket är det enda sättet vi kan garantera att något liknande inte sker igen, säger Karin Fälldin (C), talesperson hälso- och sjukvård.

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde