Förbrukningshjälpmedel ska skötas i egen regi

Landstingets verksamhet för förbrukningshjälpmedel ska inte genomgå en ny upphandling. Efter att det avkortade avtalet med leverantören Onemed upphör ska hjälpmedelsverksamheten övergå i egen regi. Det föreslår Alliansen i hälso- och sjukvårdsnämnden i dag, tisdag.

– Vi gör en händelseanalys för att ta reda på vad som har gått fel och hur det kan undvikas i framtiden. Kompetensen kring upphandlingar och juridik behöver ses över. Alla invånare i Stockholms län ska kunna lita på att vi använder landstingets resurser på bästa sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Privata leverantörer och vårdgivare är viktiga för att vi ska kunna utveckla hälso- och sjukvården och använda resurserna effektivt. Det bygger på ett förtroendefullt samarbete med patienternas bästa för ögonen. När förtroendet brister för en leverantör, och när vi riskerar en upprepning av situationen med ett avtal som tolkas så olika, avstår vi från en upphandling. Vi väljer istället att sköta förbrukningshjälpmedlen i egen regi, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Upphandlingar kan utveckla, effektivisera och förbättra offentlig verksamhet, men de är inget självändamål. När det visar sig att en upphandlad verksamhet inte fungerar är det självklart för oss att ta tillbaka verksamheten för brukarnas skull, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Vi måste ta ansvar för att all sjukvård sköts på ett sätt som ger förtroende hos våra medborgare. Privata leverantörer och vårdgivare är oerhört viktiga för en bra hälso- och sjukvård, men när det har skurit sig med en avtalspart behöver vi nu agera. Därför väljer vi att sköta förbrukningshjälpmedlen i egen regi, vilket är det enda sättet vi kan garantera att något liknande inte sker igen, säger Karin Fälldin (C), talesperson hälso- och sjukvård.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De