Förbrukningshjälpmedel ska skötas i egen regi

Landstingets verksamhet för förbrukningshjälpmedel ska inte genomgå en ny upphandling. Efter att det avkortade avtalet med leverantören Onemed upphör ska hjälpmedelsverksamheten övergå i egen regi. Det föreslår Alliansen i hälso- och sjukvårdsnämnden i dag, tisdag.

– Vi gör en händelseanalys för att ta reda på vad som har gått fel och hur det kan undvikas i framtiden. Kompetensen kring upphandlingar och juridik behöver ses över. Alla invånare i Stockholms län ska kunna lita på att vi använder landstingets resurser på bästa sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Privata leverantörer och vårdgivare är viktiga för att vi ska kunna utveckla hälso- och sjukvården och använda resurserna effektivt. Det bygger på ett förtroendefullt samarbete med patienternas bästa för ögonen. När förtroendet brister för en leverantör, och när vi riskerar en upprepning av situationen med ett avtal som tolkas så olika, avstår vi från en upphandling. Vi väljer istället att sköta förbrukningshjälpmedlen i egen regi, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Upphandlingar kan utveckla, effektivisera och förbättra offentlig verksamhet, men de är inget självändamål. När det visar sig att en upphandlad verksamhet inte fungerar är det självklart för oss att ta tillbaka verksamheten för brukarnas skull, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Vi måste ta ansvar för att all sjukvård sköts på ett sätt som ger förtroende hos våra medborgare. Privata leverantörer och vårdgivare är oerhört viktiga för en bra hälso- och sjukvård, men när det har skurit sig med en avtalspart behöver vi nu agera. Därför väljer vi att sköta förbrukningshjälpmedlen i egen regi, vilket är det enda sättet vi kan garantera att något liknande inte sker igen, säger Karin Fälldin (C), talesperson hälso- och sjukvård.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4