Förenkla avhysningar av bosättningar

Erik Slottner (KD)

– Regeringen måste agera i frågan om olagliga bosättningar runt storstäderna. Flera kommuner står handfallna inför om och hur avhysningar kan genomföras och myndigheter hänvisar många gånger till varandra. Slutligen står markägarna ensamma och har svårt att bli av med bosättningar. Dessutom kan den enskilde markägaren tvingas betala stora saneringskostnader och avhysningsavgifter på hundratusentals kronor. Detta är inte rimligt och det krävs en översyn av lagstiftningen. Rättsamhället måste kunna verkställa demokratiskt fattad lagstiftning.

Det säger Erik Slottner (KD), Kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stadshus, med anledning av Uppdrag Gransknings reportage om olagliga bosättningar.

– Hela förfarandet vid avhysningar måste förenklas. Vi har en moment 22-liknande situation i en del kommuner där Polis och Kronofogdemyndigheten hamnar i konflikt med varandra, bland annat om hur identifiering av de som ska avhysas ska ske. Det saknas ledarskap i denna fråga och Regeringen måste vara beredd att se över lagstiftningen för att göra det enklare att avhysa olagliga bosättningar, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol