Förenkla avhysningar av bosättningar

Erik Slottner (KD)

– Regeringen måste agera i frågan om olagliga bosättningar runt storstäderna. Flera kommuner står handfallna inför om och hur avhysningar kan genomföras och myndigheter hänvisar många gånger till varandra. Slutligen står markägarna ensamma och har svårt att bli av med bosättningar. Dessutom kan den enskilde markägaren tvingas betala stora saneringskostnader och avhysningsavgifter på hundratusentals kronor. Detta är inte rimligt och det krävs en översyn av lagstiftningen. Rättsamhället måste kunna verkställa demokratiskt fattad lagstiftning.

Det säger Erik Slottner (KD), Kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stadshus, med anledning av Uppdrag Gransknings reportage om olagliga bosättningar.

– Hela förfarandet vid avhysningar måste förenklas. Vi har en moment 22-liknande situation i en del kommuner där Polis och Kronofogdemyndigheten hamnar i konflikt med varandra, bland annat om hur identifiering av de som ska avhysas ska ske. Det saknas ledarskap i denna fråga och Regeringen måste vara beredd att se över lagstiftningen för att göra det enklare att avhysa olagliga bosättningar, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Foto: Scharlotte Peppare

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde