Förlossningsvården får 15 miljoner extra för sommaren

Stockholms läns landsting skjuter till 15 miljoner kronor för att stötta förlossningsvården under sommaren 2016. Anledningen är den ovanligt ansträngda situationen i år.

17 maj 2016

– Jag har tydligt markerat att vi behöver extra resurser för att stärka tryggheten och patientsäkerheten. När BB Sophia nu stänger står vi inför en pressad sommar. Vi kommer att klara av den, men landstinget behöver göra rätt prioriteringar. Därför är den här tillfälliga satsningen välkommen, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Pengarna ska stödja förlossningsvården och den förlossningsförberedande vården. En del ska gå till insatser för att stödja blivande föräldrar med svar på frågor och vägledning.

– Sommaren är alltid svår i all sjukvård eftersom personalen förtjänar semester och yrkena kräver att vi inte kan ta in vilka sommarvikarier som helst. Förlossningsklinikerna har under våren arbetat intensivt med att bemanna inför sommaren. Vårt arbete fortsätter för att så många kvinnor som möjligt ska få föda på det sjukhus de har valt i första hand, säger Ella Bohlin.

Läs mer i Dagens Nyheter: 15 miljoner till förlossningsvården >>

stockholm.kristdemokraterna.se/bb – Här samlar vi information om läget i förlossningsvården

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4