Förlossningsvården får 15 miljoner extra för sommaren

Stockholms läns landsting skjuter till 15 miljoner kronor för att stötta förlossningsvården under sommaren 2016. Anledningen är den ovanligt ansträngda situationen i år.

17 maj 2016

– Jag har tydligt markerat att vi behöver extra resurser för att stärka tryggheten och patientsäkerheten. När BB Sophia nu stänger står vi inför en pressad sommar. Vi kommer att klara av den, men landstinget behöver göra rätt prioriteringar. Därför är den här tillfälliga satsningen välkommen, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Pengarna ska stödja förlossningsvården och den förlossningsförberedande vården. En del ska gå till insatser för att stödja blivande föräldrar med svar på frågor och vägledning.

– Sommaren är alltid svår i all sjukvård eftersom personalen förtjänar semester och yrkena kräver att vi inte kan ta in vilka sommarvikarier som helst. Förlossningsklinikerna har under våren arbetat intensivt med att bemanna inför sommaren. Vårt arbete fortsätter för att så många kvinnor som möjligt ska få föda på det sjukhus de har valt i första hand, säger Ella Bohlin.

Läs mer i Dagens Nyheter: 15 miljoner till förlossningsvården >>

stockholm.kristdemokraterna.se/bb – Här samlar vi information om läget i förlossningsvården

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde