Förlossningsvården får 15 miljoner extra för sommaren

Stockholms läns landsting skjuter till 15 miljoner kronor för att stötta förlossningsvården under sommaren 2016. Anledningen är den ovanligt ansträngda situationen i år.

17 maj 2016

– Jag har tydligt markerat att vi behöver extra resurser för att stärka tryggheten och patientsäkerheten. När BB Sophia nu stänger står vi inför en pressad sommar. Vi kommer att klara av den, men landstinget behöver göra rätt prioriteringar. Därför är den här tillfälliga satsningen välkommen, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Pengarna ska stödja förlossningsvården och den förlossningsförberedande vården. En del ska gå till insatser för att stödja blivande föräldrar med svar på frågor och vägledning.

– Sommaren är alltid svår i all sjukvård eftersom personalen förtjänar semester och yrkena kräver att vi inte kan ta in vilka sommarvikarier som helst. Förlossningsklinikerna har under våren arbetat intensivt med att bemanna inför sommaren. Vårt arbete fortsätter för att så många kvinnor som möjligt ska få föda på det sjukhus de har valt i första hand, säger Ella Bohlin.

Läs mer i Dagens Nyheter: 15 miljoner till förlossningsvården >>

stockholm.kristdemokraterna.se/bb – Här samlar vi information om läget i förlossningsvården

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik