Förlossningsvården får 15 miljoner extra för sommaren

Stockholms läns landsting skjuter till 15 miljoner kronor för att stötta förlossningsvården under sommaren 2016. Anledningen är den ovanligt ansträngda situationen i år.

17 maj 2016

– Jag har tydligt markerat att vi behöver extra resurser för att stärka tryggheten och patientsäkerheten. När BB Sophia nu stänger står vi inför en pressad sommar. Vi kommer att klara av den, men landstinget behöver göra rätt prioriteringar. Därför är den här tillfälliga satsningen välkommen, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Pengarna ska stödja förlossningsvården och den förlossningsförberedande vården. En del ska gå till insatser för att stödja blivande föräldrar med svar på frågor och vägledning.

– Sommaren är alltid svår i all sjukvård eftersom personalen förtjänar semester och yrkena kräver att vi inte kan ta in vilka sommarvikarier som helst. Förlossningsklinikerna har under våren arbetat intensivt med att bemanna inför sommaren. Vårt arbete fortsätter för att så många kvinnor som möjligt ska få föda på det sjukhus de har valt i första hand, säger Ella Bohlin.

Läs mer i Dagens Nyheter: 15 miljoner till förlossningsvården >>

stockholm.kristdemokraterna.se/bb – Här samlar vi information om läget i förlossningsvården

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt