Första steget på plats för wi-fi i SL-trafiken

Karl Henriksson (KD)

20 oktober 2015

Från och med den här veckan är det möjligt att surfa gratis via wifi på Älvsjö pendeltågsstation. Kristdemokraterna, som gick till val på att införa gratis internet i SL-trafiken, tror att fler stationer kan följa efter.

– Vi ser vilka möjligheter som öppnar sig tack vare Stockholmstågs initiativ, när den som kopplar upp sig får se en en informationssida om stationen och det aktuella trafikläget. I arbetet med att bygga ut kollektivtrafiken inför framtiden tycker vi kristdemokrater att internetuppkoppling ska vara en självklar del, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Försöket med wi-fi i Älvsjö kommer att utvärderas innan trådlösa nätverk eventuellt installeras på fler pendeltågsstationer. Samtidigt fortsätter diskussioner om internet på pendeltågen, tunnelbanan och bussarna.

– Det är helt och hållet möjligt att göra så att Stockholm har världens bäst uppkopplade resenärer. På det sättet gör vi kollektivtrafiken mer attraktiv och underlättar för dem som vill arbeta eller studera under resan, säger Karl Henriksson.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning