Framgångarna för Sjövägen fortsätter

Kristdemokraternas initiativ Sjövägen, den första pendelbåten i SL:s regi, fortsätter att locka allt fler resenärer. Under 2014 ökade antalet resor med 50 procent, rapporterar Lidingösidan med anledning av att linjen i dag får en ny tidtabell.

Karl Henriksson (KD)– Många tvivlade när Kristdemokraterna förde fram vårt initiativ om en pendelbåt på Stockholms inre vatten. Nu har pendlarna gett oss rätt och blivit fler för varje år sedan starten. Speciellt roligt är det att se hur snabbt resandet ökar under vinterhalvåret. Pendelbåtar har alla förutsättningar att vara en central del av framtidens kollektivtrafiksystem i Stockholm, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande i beredningen för trafikplanering.

Sammanlagt gjordes 392 000 resor med Sjövägen förra året. Då invigdes den nya elpendelbåten på sträckan. Under januari och februari i år fördubblades antalet resenärer jämfört med samma period förra året. Nu ska Sjövägen trafikeras med fyra båtar i högtrafik på vardagar. Den trafikerar i dag sträckan Frihamnen – Lidingö – Nacka – Nybroplan. I somras beslutade Alliansen om tre ytterligare pendelbåtslinjer i Stockholm.

– Speciellt viktigt blir det att ta vara på Sjövägen när ombyggnationen av Slussen kommer igång. Pendelbåtsalternativen måste utvecklas vidare för att SL-trafiken ska kunna flyta på så smidigt som möjligt under byggtiden, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet

Osteoporos är en sjukdom som drabbar många kvinnor. Ella Bohlin (KD) har lyft upp den på agendan i arbetet i Stockholms läns landsting. I dagarna