Framgångarna för Sjövägen fortsätter

Kristdemokraternas initiativ Sjövägen, den första pendelbåten i SL:s regi, fortsätter att locka allt fler resenärer. Under 2014 ökade antalet resor med 50 procent, rapporterar Lidingösidan med anledning av att linjen i dag får en ny tidtabell.

Karl Henriksson (KD)– Många tvivlade när Kristdemokraterna förde fram vårt initiativ om en pendelbåt på Stockholms inre vatten. Nu har pendlarna gett oss rätt och blivit fler för varje år sedan starten. Speciellt roligt är det att se hur snabbt resandet ökar under vinterhalvåret. Pendelbåtar har alla förutsättningar att vara en central del av framtidens kollektivtrafiksystem i Stockholm, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande i beredningen för trafikplanering.

Sammanlagt gjordes 392 000 resor med Sjövägen förra året. Då invigdes den nya elpendelbåten på sträckan. Under januari och februari i år fördubblades antalet resenärer jämfört med samma period förra året. Nu ska Sjövägen trafikeras med fyra båtar i högtrafik på vardagar. Den trafikerar i dag sträckan Frihamnen – Lidingö – Nacka – Nybroplan. I somras beslutade Alliansen om tre ytterligare pendelbåtslinjer i Stockholm.

– Speciellt viktigt blir det att ta vara på Sjövägen när ombyggnationen av Slussen kommer igång. Pendelbåtsalternativen måste utvecklas vidare för att SL-trafiken ska kunna flyta på så smidigt som möjligt under byggtiden, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi