Frivilliga krafter gör ovärderlig insats i vården

De allra flesta människor i Sverige lever ett gott liv. Fler har kommit i arbete och färre lever i utanförskap. Sveriges ekonomi har klarat den globala finanskrisen relativt väl tack vare en ansvarstagande ekonomisk politik.

Men i vårt välstånd har Sverige länge haft råd att se skeptiskt på frivilligt oavlönat arbete. Människor som ställer upp och utför ett arbete utan att kräva betalt för det har ansetts lite udda, och i värsta fall anti-fackliga. Många frivilligt engagerade inom vården kan vittna om detta faktum.

Inom frivilligorganisationerna har det under lång tid utförts ett fantastiskt vårdarbete som verkligen inte fått den uppmärksamhet det förtjänar. I dag ställer många organisationer gratis och frivilligt upp för att hjälpa medmänniskor. De består av alldagliga svenskar som har insett att de har en del tid över, att deras insats kan göra skillnad för någon annan, och att det faktiskt berikar dem att göra denna insats.

Frivilligarbete har fått bättre förutsättningar de senaste åren. Det började egentligen under den förra borgerliga regeringen på 1990-talet då Kristdemokraterna satsade pengar på att få enskilda, föreningar och kommuner att starta så kallade frivilligcentraler. Under de senare kommande socialdemokratiska regeringarna övervintrade frivilligarbetet, medan den nuvarande Alliansregeringen har drivit och driver en aktiv politik för att värna och uppmuntra civilsamhället.

Någonstans mellan 50 och 70 procent av allt vårdarbete i detta land sköts av frivilliga. Resterande 30–50 procent sköts av stat, kommun och landsting. Vi kristdemokrater inser att om de frivilliga slutade ge sitt tillskott så skulle Vårdsverige bryta samman fullständigt oavsett satsade resurser.

Ett exempel är frivilligverksamheten på Danderyds sjukhus. I snart två år har volontärer agerat medmänniskor för de allra sjukaste på medicinkliniken på sjukhuset, där det nu finns en modell och ett volontärnätverk som fungerar.

Verksamheten är fortfarande unik i Sverige. Inget annat sjukhus har volontärer inne på själva sjukhusavdelningarna. I Stockholm har dock både Södersjukhuset och Karolinska Universitetssjukhuset visat intresse för verksamheten. Kristdemokraterna kommer att verka för att det införs på samtliga sjukhus i Stockholms län.

De friviliga krafterna behöver bli fler. Det åskådliggör inte minst uppgifter från Palliativregistret som visar att minst 2 600 personer dött på sjukhus runt om i Sverige i år med varken anhöriga eller personal vid sin sida. Statistiskt sett kommer närmare 1 000 personer till gå samma öde till mötes innan årets slut. Nästan var fjärde person som dör på ett sjukhus i Sverige gör det utan både anhöriga och personal vid sin sida.

Volontärer och frivilligarbetare motverkar och minskar ensamheten som kan uppstå på ett sjukhus vid svår sjukdom eller i livets slutskede. Det här måste sjukhusen ta tag i. Det finns krafter i civilsamhället att ta till vara, uppmuntra och stödja.

Medmänsklighet kommer inte automatiskt med höjd skatt. Vi kan aldrig lagstifta bort ensamhet, men frivilligkrafterna kan ge tröst och lindring. Det går inte att politiskt beordra humanitet och empati, men vi kan skapa förutsättningar för civilsamhället så att medmänskligheten får luft under vingarna.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte PeppareElla Bohlin (KD)
Toppkandidat till landstinget

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4