Frivilliga krafter gör ovärderlig insats i vården

De allra flesta människor i Sverige lever ett gott liv. Fler har kommit i arbete och färre lever i utanförskap. Sveriges ekonomi har klarat den globala finanskrisen relativt väl tack vare en ansvarstagande ekonomisk politik.

Men i vårt välstånd har Sverige länge haft råd att se skeptiskt på frivilligt oavlönat arbete. Människor som ställer upp och utför ett arbete utan att kräva betalt för det har ansetts lite udda, och i värsta fall anti-fackliga. Många frivilligt engagerade inom vården kan vittna om detta faktum.

Inom frivilligorganisationerna har det under lång tid utförts ett fantastiskt vårdarbete som verkligen inte fått den uppmärksamhet det förtjänar. I dag ställer många organisationer gratis och frivilligt upp för att hjälpa medmänniskor. De består av alldagliga svenskar som har insett att de har en del tid över, att deras insats kan göra skillnad för någon annan, och att det faktiskt berikar dem att göra denna insats.

Frivilligarbete har fått bättre förutsättningar de senaste åren. Det började egentligen under den förra borgerliga regeringen på 1990-talet då Kristdemokraterna satsade pengar på att få enskilda, föreningar och kommuner att starta så kallade frivilligcentraler. Under de senare kommande socialdemokratiska regeringarna övervintrade frivilligarbetet, medan den nuvarande Alliansregeringen har drivit och driver en aktiv politik för att värna och uppmuntra civilsamhället.

Någonstans mellan 50 och 70 procent av allt vårdarbete i detta land sköts av frivilliga. Resterande 30–50 procent sköts av stat, kommun och landsting. Vi kristdemokrater inser att om de frivilliga slutade ge sitt tillskott så skulle Vårdsverige bryta samman fullständigt oavsett satsade resurser.

Ett exempel är frivilligverksamheten på Danderyds sjukhus. I snart två år har volontärer agerat medmänniskor för de allra sjukaste på medicinkliniken på sjukhuset, där det nu finns en modell och ett volontärnätverk som fungerar.

Verksamheten är fortfarande unik i Sverige. Inget annat sjukhus har volontärer inne på själva sjukhusavdelningarna. I Stockholm har dock både Södersjukhuset och Karolinska Universitetssjukhuset visat intresse för verksamheten. Kristdemokraterna kommer att verka för att det införs på samtliga sjukhus i Stockholms län.

De friviliga krafterna behöver bli fler. Det åskådliggör inte minst uppgifter från Palliativregistret som visar att minst 2 600 personer dött på sjukhus runt om i Sverige i år med varken anhöriga eller personal vid sin sida. Statistiskt sett kommer närmare 1 000 personer till gå samma öde till mötes innan årets slut. Nästan var fjärde person som dör på ett sjukhus i Sverige gör det utan både anhöriga och personal vid sin sida.

Volontärer och frivilligarbetare motverkar och minskar ensamheten som kan uppstå på ett sjukhus vid svår sjukdom eller i livets slutskede. Det här måste sjukhusen ta tag i. Det finns krafter i civilsamhället att ta till vara, uppmuntra och stödja.

Medmänsklighet kommer inte automatiskt med höjd skatt. Vi kan aldrig lagstifta bort ensamhet, men frivilligkrafterna kan ge tröst och lindring. Det går inte att politiskt beordra humanitet och empati, men vi kan skapa förutsättningar för civilsamhället så att medmänskligheten får luft under vingarna.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte PeppareElla Bohlin (KD)
Toppkandidat till landstinget

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag