Gårdsförsäljning i Stockholm dålig idé

Pressbild Ella Bohlin Foto Kristdemokraterna

Stockholm den 28 februari 2014

– Det här är ett sätt att rycka undan Systembolagets monopol, som är ett av de viktigaste inslagen i den svenska alkoholpolitiken. Det är märkligt att Centerpartiet föreslår gårdsförsäljning och på så sätt äventyrar folkhälsan. Vi avvisar gårdsförsäljning av alkohol i såväl Stockholms skärgård som i resten av landet. Alliansregeringen har dessutom tidigare konstaterat att gårdsförsäljning skulle strida mot monopolet.

Det säger Kristdemokraternas toppnamn till landstingsvalet i Stockholm Ella Bohlin med anledning av att Centerpartiet och landstingsrådet Gustav Hemming vill införa gårdsförsäljning på försök i Stockholms län.

– Antalet producenter av öl, vin och andra starkdrycker är mycket begränsat i Stockholms län. Att tillåta försäljning ger därför inga större effekter på turism och arbetstillfällen, däremot öppnar det för omfattande försäljning till vem som helst av såväl svenska som utländska företag, säger Ella Bohlin, som de senaste åren har arbetat med landsbygdsfrågor på statsrådsberedningens samordningskansli.

– Det är tråkigt att Centerpartiet viker ner sig för de intressen som vill komma in på den svenska alkoholmarknaden. Ur ett solidaritetsperspektiv och med barn och unga i fokus är det självklart att värna Systembolagets kontrollerade försäljning, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde