Gårdsförsäljning i Stockholm dålig idé

Pressbild Ella Bohlin Foto Kristdemokraterna

Stockholm den 28 februari 2014

– Det här är ett sätt att rycka undan Systembolagets monopol, som är ett av de viktigaste inslagen i den svenska alkoholpolitiken. Det är märkligt att Centerpartiet föreslår gårdsförsäljning och på så sätt äventyrar folkhälsan. Vi avvisar gårdsförsäljning av alkohol i såväl Stockholms skärgård som i resten av landet. Alliansregeringen har dessutom tidigare konstaterat att gårdsförsäljning skulle strida mot monopolet.

Det säger Kristdemokraternas toppnamn till landstingsvalet i Stockholm Ella Bohlin med anledning av att Centerpartiet och landstingsrådet Gustav Hemming vill införa gårdsförsäljning på försök i Stockholms län.

– Antalet producenter av öl, vin och andra starkdrycker är mycket begränsat i Stockholms län. Att tillåta försäljning ger därför inga större effekter på turism och arbetstillfällen, däremot öppnar det för omfattande försäljning till vem som helst av såväl svenska som utländska företag, säger Ella Bohlin, som de senaste åren har arbetat med landsbygdsfrågor på statsrådsberedningens samordningskansli.

– Det är tråkigt att Centerpartiet viker ner sig för de intressen som vill komma in på den svenska alkoholmarknaden. Ur ett solidaritetsperspektiv och med barn och unga i fokus är det självklart att värna Systembolagets kontrollerade försäljning, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi