Gårdsförsäljning i Stockholm dålig idé

Pressbild Ella Bohlin Foto Kristdemokraterna

Stockholm den 28 februari 2014

– Det här är ett sätt att rycka undan Systembolagets monopol, som är ett av de viktigaste inslagen i den svenska alkoholpolitiken. Det är märkligt att Centerpartiet föreslår gårdsförsäljning och på så sätt äventyrar folkhälsan. Vi avvisar gårdsförsäljning av alkohol i såväl Stockholms skärgård som i resten av landet. Alliansregeringen har dessutom tidigare konstaterat att gårdsförsäljning skulle strida mot monopolet.

Det säger Kristdemokraternas toppnamn till landstingsvalet i Stockholm Ella Bohlin med anledning av att Centerpartiet och landstingsrådet Gustav Hemming vill införa gårdsförsäljning på försök i Stockholms län.

– Antalet producenter av öl, vin och andra starkdrycker är mycket begränsat i Stockholms län. Att tillåta försäljning ger därför inga större effekter på turism och arbetstillfällen, däremot öppnar det för omfattande försäljning till vem som helst av såväl svenska som utländska företag, säger Ella Bohlin, som de senaste åren har arbetat med landsbygdsfrågor på statsrådsberedningens samordningskansli.

– Det är tråkigt att Centerpartiet viker ner sig för de intressen som vill komma in på den svenska alkoholmarknaden. Ur ett solidaritetsperspektiv och med barn och unga i fokus är det självklart att värna Systembolagets kontrollerade försäljning, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4