Gårdsförsäljning i Stockholm dålig idé

Pressbild Ella Bohlin Foto Kristdemokraterna

Stockholm den 28 februari 2014

– Det här är ett sätt att rycka undan Systembolagets monopol, som är ett av de viktigaste inslagen i den svenska alkoholpolitiken. Det är märkligt att Centerpartiet föreslår gårdsförsäljning och på så sätt äventyrar folkhälsan. Vi avvisar gårdsförsäljning av alkohol i såväl Stockholms skärgård som i resten av landet. Alliansregeringen har dessutom tidigare konstaterat att gårdsförsäljning skulle strida mot monopolet.

Det säger Kristdemokraternas toppnamn till landstingsvalet i Stockholm Ella Bohlin med anledning av att Centerpartiet och landstingsrådet Gustav Hemming vill införa gårdsförsäljning på försök i Stockholms län.

– Antalet producenter av öl, vin och andra starkdrycker är mycket begränsat i Stockholms län. Att tillåta försäljning ger därför inga större effekter på turism och arbetstillfällen, däremot öppnar det för omfattande försäljning till vem som helst av såväl svenska som utländska företag, säger Ella Bohlin, som de senaste åren har arbetat med landsbygdsfrågor på statsrådsberedningens samordningskansli.

– Det är tråkigt att Centerpartiet viker ner sig för de intressen som vill komma in på den svenska alkoholmarknaden. Ur ett solidaritetsperspektiv och med barn och unga i fokus är det självklart att värna Systembolagets kontrollerade försäljning, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk