Ge fler barn tillgång till skärgården

Kristdemokraterna vill ge fler barn och unga möjlighet att resa i skärgården. Långt ifrån alla familjer har i dag de ekonomiska marginaler som krävs, och därför vill vi göra det möjligt att resa med SL-kortet på båtar i skärgården. Vi vill också att SL:s regler för att ta med barn utan kostnad på helgerna ska gälla i den båtburna skärgårdstrafiken.

Norrskär, Waxholmsbolaget. Foto: "Kalle1", Wikimedia Commons

Det här skriver Michael Stjernström och Karl Henriksson om i Norrtelje tidning i dag. Upphandlingen av skärgårdstrafiken som förberetts i två år stoppades för några veckor sedan av de andra partierna i landstinget, och vi kan redan börja se konsekvenser. Den planerade nord-sydliga förbindelsen går om intet. Det lokala Blidösundsbolaget går miste om att vinna en stor upphandling och har överklagat beslutet att avbryta upphandlingen. Inget av detta har kommit som en överraskning för politiken, och allt tyder tyvärr på att det bara är början.

Kristdemokraterna arbetar nu tillsammans med de andra partierna fram hur skärgårdstrafiken ska fungera i framtiden. Vår prioritering är att ge fler barn och unga möjlighet att uppleva Stockholms unikt vackra skärgård och bidra till en mer sammanhållen region genom att låta SL-kortet gälla på Waxholmsbolagets båtar.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde