Ge fler barn tillgång till skärgården

Kristdemokraterna vill ge fler barn och unga möjlighet att resa i skärgården. Långt ifrån alla familjer har i dag de ekonomiska marginaler som krävs, och därför vill vi göra det möjligt att resa med SL-kortet på båtar i skärgården. Vi vill också att SL:s regler för att ta med barn utan kostnad på helgerna ska gälla i den båtburna skärgårdstrafiken.

Norrskär, Waxholmsbolaget. Foto: "Kalle1", Wikimedia Commons

Det här skriver Michael Stjernström och Karl Henriksson om i Norrtelje tidning i dag. Upphandlingen av skärgårdstrafiken som förberetts i två år stoppades för några veckor sedan av de andra partierna i landstinget, och vi kan redan börja se konsekvenser. Den planerade nord-sydliga förbindelsen går om intet. Det lokala Blidösundsbolaget går miste om att vinna en stor upphandling och har överklagat beslutet att avbryta upphandlingen. Inget av detta har kommit som en överraskning för politiken, och allt tyder tyvärr på att det bara är början.

Kristdemokraterna arbetar nu tillsammans med de andra partierna fram hur skärgårdstrafiken ska fungera i framtiden. Vår prioritering är att ge fler barn och unga möjlighet att uppleva Stockholms unikt vackra skärgård och bidra till en mer sammanhållen region genom att låta SL-kortet gälla på Waxholmsbolagets båtar.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,