Ge fler barn tillgång till skärgården

Kristdemokraterna vill ge fler barn och unga möjlighet att resa i skärgården. Långt ifrån alla familjer har i dag de ekonomiska marginaler som krävs, och därför vill vi göra det möjligt att resa med SL-kortet på båtar i skärgården. Vi vill också att SL:s regler för att ta med barn utan kostnad på helgerna ska gälla i den båtburna skärgårdstrafiken.

Norrskär, Waxholmsbolaget. Foto: "Kalle1", Wikimedia Commons

Det här skriver Michael Stjernström och Karl Henriksson om i Norrtelje tidning i dag. Upphandlingen av skärgårdstrafiken som förberetts i två år stoppades för några veckor sedan av de andra partierna i landstinget, och vi kan redan börja se konsekvenser. Den planerade nord-sydliga förbindelsen går om intet. Det lokala Blidösundsbolaget går miste om att vinna en stor upphandling och har överklagat beslutet att avbryta upphandlingen. Inget av detta har kommit som en överraskning för politiken, och allt tyder tyvärr på att det bara är början.

Kristdemokraterna arbetar nu tillsammans med de andra partierna fram hur skärgårdstrafiken ska fungera i framtiden. Vår prioritering är att ge fler barn och unga möjlighet att uppleva Stockholms unikt vackra skärgård och bidra till en mer sammanhållen region genom att låta SL-kortet gälla på Waxholmsbolagets båtar.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De