”Ge hälsoundersökningar för flyktingar på fler platser i Stockholm”

När antalet asylsökande som kommer till Stockholms län nu ökar på grund av flyktingkatastrofen ökar också behovet av vård. Därför föreslår den kristdemokratiska landstingspolitikern Margaretha Åkerberg att fler vårdcentraler får i uppdrag att erbjuda hälsoundersökningar och hälsosamtal.

– Traumatiska händelser, en ansträngande resa och radikalt förändrade livsvillkor innebär ofta psykiska problem, inte minst för de många barn som kommer. Här i Stockholm kan det vara svårt att hitta en vårdcentral som har hälsoundersökningar som riktar sig till asylsökande. Om vi kan fånga upp människor i tid tar vi igen kostnaden för att utöka vården, säger Margaretha Åkerberg.

I dag erbjuder sex vårdcentraler i Stockholms län hälsoundersökningar till asylsökande. Förutom samtal om den psykiska hälsan kan den som kommer få testa sig för smittsamma sjukdomar. När det gäller barnen blir det nästan alltid aktuellt med ett återbesök för vaccination.

– Vi får oroande rapporter om brist på vaccin mot till exempel polio och tuberkulos. Det är mycket brådskande att satsa på att få fram mer vaccin för att möta behoven, speciellt om antalet flyktingar fortsätter att öka, säger Margaretha Åkerberg.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,