”Ge hälsoundersökningar för flyktingar på fler platser i Stockholm”

När antalet asylsökande som kommer till Stockholms län nu ökar på grund av flyktingkatastrofen ökar också behovet av vård. Därför föreslår den kristdemokratiska landstingspolitikern Margaretha Åkerberg att fler vårdcentraler får i uppdrag att erbjuda hälsoundersökningar och hälsosamtal.

– Traumatiska händelser, en ansträngande resa och radikalt förändrade livsvillkor innebär ofta psykiska problem, inte minst för de många barn som kommer. Här i Stockholm kan det vara svårt att hitta en vårdcentral som har hälsoundersökningar som riktar sig till asylsökande. Om vi kan fånga upp människor i tid tar vi igen kostnaden för att utöka vården, säger Margaretha Åkerberg.

I dag erbjuder sex vårdcentraler i Stockholms län hälsoundersökningar till asylsökande. Förutom samtal om den psykiska hälsan kan den som kommer få testa sig för smittsamma sjukdomar. När det gäller barnen blir det nästan alltid aktuellt med ett återbesök för vaccination.

– Vi får oroande rapporter om brist på vaccin mot till exempel polio och tuberkulos. Det är mycket brådskande att satsa på att få fram mer vaccin för att möta behoven, speciellt om antalet flyktingar fortsätter att öka, säger Margaretha Åkerberg.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde