Ge vården av cancersjuka barn de resurser som behövs!

Barnonkologin på Astrid Lindgrens sjukhus har tvingats dra ner på vårdplatser på grund av brist på sjuksköterskor. För Kristdemokraterna är det inte acceptabelt att barn inte får den cancervård de behöver.

– Vår prioritet efter valet kommer att vara att se till att barnonkologin dels får de 13 miljoner man har äskat, dels har tillräckliga resurser för att ha så många vårdplatser öppna som krävs. Barns och ungas uppväxtvillkor är vår fokusfråga och jag tänker inte se på när barn lider i onödan i vårt landsting, säger Ella Bohlin (KD), toppkandidat till landstingsvalet.

Redan nu har Alliansen satsat på att utbilda fler sjuksköterskor, så att det kommer att finnas tillräckligt med personal. Fortfarande råder dock viss personalbrist. Därför samverkar Stockholm med andra landsting.

– Jag kan bara föreställa mig hur det skulle kännas om det var något barn som jag kände som inte fick plats på sitt sjukhus. Stockholm ska erbjuda vård i världsklass, men för att det ska vara möjligt att påstå måste barnens hälsa komma i första rummet, säger Ella Bohlin.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,