Genomlysning av upphandlingar och arbetssätt på hälso- och sjukvårdsförvaltningen

Efter de brister som avslöjats i flera upphandlingar kommer en genomlysning göras av hälso- och sjukvårdsförvaltningens interna arbete och ledarskap. Fokus ligger på avdelningen för närsjukvård som har arbetat med bland annat psykiatriupphandlingar och hjälpmedelsupphandlingar. Hälso- och sjukvårdsdirektören kommer på dagens sammanträde med hälso- och sjukvårdsnämnden att redovisa för hur man på vårt uppdrag kommer att gå igenom organisation och arbetssätt så att man i framtiden kan säkerställa juridiskt korrekta, bra och effektiva upphandlingar i framtiden.

– För att landstingets enorma verksamhet ska fungera behöver förvaltningen som verkställer de politiska besluten ha en god kultur och professionella rutiner. Vi behöver regelbundet se över landstingets organisation så att vården håller högsta kvalitet och resurser används på bästa sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Vi har nu sett flera upphandlingar som ifrågasätts på olika grunder. Det är allvarligt att upphandlingar och relationer till externa parter inte alltid tycks hanterats korrekt. Vi har många kompetenta medarbetare men organisationen har uppenbarligen brustit. Nu finns ett nytt ledarskap på flera viktiga poster i hälso- och sjukvårdsförvaltningen som tar tag i bristerna, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Många privata aktörer bidrar positivt till landstingets verksamhet, och att de finns med i landstingets utbud är nödvändigt. Den senaste tidens upptäckter av upphandlingar där det råder tveksamheter runt kvalitén är oerhört bekymmersamma. Vi måste därför se över alla landstingets rutiner och gå till botten med vad som förevarit Jag har fullt förtroende för att sjukvårdsdirektören är rätt person att leda det arbetet, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Det har under sistone förekommit flera frågetecken kring hälso- och sjukvårdens upphandlingsprocesser. Från politikens sida behöver vi vara säkra på att allt görs korrekt och välavvägt. Därför är det bra med en rejäl genomlysning av arbetssätten och upphandlingarna på förvaltningen, säger Karin Fälldin (C), talesperson hälso- och sjukvård.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4