Genomlysning av upphandlingar och arbetssätt på hälso- och sjukvårdsförvaltningen

Efter de brister som avslöjats i flera upphandlingar kommer en genomlysning göras av hälso- och sjukvårdsförvaltningens interna arbete och ledarskap. Fokus ligger på avdelningen för närsjukvård som har arbetat med bland annat psykiatriupphandlingar och hjälpmedelsupphandlingar. Hälso- och sjukvårdsdirektören kommer på dagens sammanträde med hälso- och sjukvårdsnämnden att redovisa för hur man på vårt uppdrag kommer att gå igenom organisation och arbetssätt så att man i framtiden kan säkerställa juridiskt korrekta, bra och effektiva upphandlingar i framtiden.

– För att landstingets enorma verksamhet ska fungera behöver förvaltningen som verkställer de politiska besluten ha en god kultur och professionella rutiner. Vi behöver regelbundet se över landstingets organisation så att vården håller högsta kvalitet och resurser används på bästa sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Vi har nu sett flera upphandlingar som ifrågasätts på olika grunder. Det är allvarligt att upphandlingar och relationer till externa parter inte alltid tycks hanterats korrekt. Vi har många kompetenta medarbetare men organisationen har uppenbarligen brustit. Nu finns ett nytt ledarskap på flera viktiga poster i hälso- och sjukvårdsförvaltningen som tar tag i bristerna, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Många privata aktörer bidrar positivt till landstingets verksamhet, och att de finns med i landstingets utbud är nödvändigt. Den senaste tidens upptäckter av upphandlingar där det råder tveksamheter runt kvalitén är oerhört bekymmersamma. Vi måste därför se över alla landstingets rutiner och gå till botten med vad som förevarit Jag har fullt förtroende för att sjukvårdsdirektören är rätt person att leda det arbetet, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Det har under sistone förekommit flera frågetecken kring hälso- och sjukvårdens upphandlingsprocesser. Från politikens sida behöver vi vara säkra på att allt görs korrekt och välavvägt. Därför är det bra med en rejäl genomlysning av arbetssätten och upphandlingarna på förvaltningen, säger Karin Fälldin (C), talesperson hälso- och sjukvård.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde