Genomlysning av upphandlingar och arbetssätt på hälso- och sjukvårdsförvaltningen

Efter de brister som avslöjats i flera upphandlingar kommer en genomlysning göras av hälso- och sjukvårdsförvaltningens interna arbete och ledarskap. Fokus ligger på avdelningen för närsjukvård som har arbetat med bland annat psykiatriupphandlingar och hjälpmedelsupphandlingar. Hälso- och sjukvårdsdirektören kommer på dagens sammanträde med hälso- och sjukvårdsnämnden att redovisa för hur man på vårt uppdrag kommer att gå igenom organisation och arbetssätt så att man i framtiden kan säkerställa juridiskt korrekta, bra och effektiva upphandlingar i framtiden.

– För att landstingets enorma verksamhet ska fungera behöver förvaltningen som verkställer de politiska besluten ha en god kultur och professionella rutiner. Vi behöver regelbundet se över landstingets organisation så att vården håller högsta kvalitet och resurser används på bästa sätt, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Vi har nu sett flera upphandlingar som ifrågasätts på olika grunder. Det är allvarligt att upphandlingar och relationer till externa parter inte alltid tycks hanterats korrekt. Vi har många kompetenta medarbetare men organisationen har uppenbarligen brustit. Nu finns ett nytt ledarskap på flera viktiga poster i hälso- och sjukvårdsförvaltningen som tar tag i bristerna, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Många privata aktörer bidrar positivt till landstingets verksamhet, och att de finns med i landstingets utbud är nödvändigt. Den senaste tidens upptäckter av upphandlingar där det råder tveksamheter runt kvalitén är oerhört bekymmersamma. Vi måste därför se över alla landstingets rutiner och gå till botten med vad som förevarit Jag har fullt förtroende för att sjukvårdsdirektören är rätt person att leda det arbetet, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Det har under sistone förekommit flera frågetecken kring hälso- och sjukvårdens upphandlingsprocesser. Från politikens sida behöver vi vara säkra på att allt görs korrekt och välavvägt. Därför är det bra med en rejäl genomlysning av arbetssätten och upphandlingarna på förvaltningen, säger Karin Fälldin (C), talesperson hälso- och sjukvård.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De