Geriatriken framgångsrik under sommaren

Vården för de mest sjuka äldre har klarat av belastningen under sommaren 2013 på ett bra sätt. Under semestertiderna har tillgången till platser varit god vilket har lett till att Stockholms läns landsting har kunnat ta emot många av de äldre som har behövt komma i kontakt med de geriatriska klinikerna.

Malin Appelgren (KD)– Sommaren är alltid en ansträngd period. Vi vet att bemanningssituationen är tuff när det gäller sjuksköterskor och barnmorskor. Därför är det glädjande att se att landstingets ansträngningar för en god tillgång till geriatriken har lyckats. Äldre har fått tillgång till expertis samtidigt som övriga akutkliniker har avlastats, säger Malin Appelgren (KD), ledamot av landstingsstyrelsens produktionsutskott.

Den totala utvärderingen av geriatriken i Stockholm till och med augusti presenteras om några veckor. Redan nu står det klart att det varit en sommar med lediga platser och ett gott samarbete mellan akutsjukhusen och de geriatriska klinikerna.

Stig Nyman (KD)– Det vanliga är att vi mest hör om när det brister i sjukvården. När situationen är perioder ansträngd prövas landstingets resurser. Nu kan vi konstatera att de äldre som har haft stora vårdbehov har mötts av en väl fungerande geriatrisk vård. Nästa år satsar vi ännu mer på den här delen av sjukvården, så då är förhoppningen att den blir ännu bättre, säger äldrelandstingsrådet Stig Nyman (KD).

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn