Glädjebesked om Roslagsbanan!

Statens förhandlare i Sverigeförhandlingen skrotar förslaget att förlänga tunnelbanan till Täby och går i stället på Kristdemokraternas linje att förlänga Roslagsbanan till centrala Stockholm. Tidigare vägde förhandlarna mellan de två alternativen när det gällde den nordöstra delen av Stockholms län.

Karl Henriksson (KD)– Ett verkligt glädjebesked för alla oss som tycker att det är viktigt med bra kollektivtrafik till nordostkommunerna! Nu vill jag se en helhjärtad satsning på utbyggd Roslagsbana med nya tåg, mer dubbelspår, fler planskilda korsningar och förberedelser för längre perronger så att tågen ska kunna gå tätare och fler ska kunna åka med dem i framtiden, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Kristdemokraterna 7 april 2015: Roslagsbana till Centralen bättre än tunnelbana >>

Sverigeförhandlingen 22 mars: Storstadsförhandlingarna inledda >>

Roslagsbana till city beräknas ge 24 000 bostäder >>

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer