Glasögonbidrag borde vara självklart

Barnens glasögon dyrt för föräldrar
Johan Nilsson
Dagens Nyheter
21 Feb 2012

”Min son har inlärningssvårigheter och får stöd för det i skolan. Men han behöver glasögon för att kunna läsa i böckerna och jag har inte råd att köpa glasögon.” Ovanstående är ett exempel på alla de ansökningar om glasögonbidrag som den ideella…read more…

(TT)
En av dem som drabbats är Ulrika Ström och hennes två söner Ludvig, 7 år, och Oscar, 5 år, som båda behöver glasögon.
– Vi har betalat 3 000 kronor för varje par och hittills har barnen bytt två gånger vardera. Vi har råd, men givetvis finns det familjer som inte har det. Det är en rättighet för barnen att kunna lära sig räkna och läsa på samma villkor som alla andra barn.
Ansvarigt landstingsråd i Stockholm, Stig Nyman (KD), säger till TT att Kristdemokraterna har försökt, men inte lyckats, driva frågan.
– Moderaterna säger nej. Till nästa års budget ska vi försöka igen och då ska vi inte ge oss.
Av alla landsting är det bara några få, däribland Halland och Blekinge, som ger glasögonbidrag till barn över sju år. Majblommans Lena Holm vill nu att glasögon ska likställas med exempelvis hörapparater och ges till alla barn med synfel. – En god syn är ju självklart en förutsättning att klara skolarbetet.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde