Glasögonbidrag borde vara självklart

Barnens glasögon dyrt för föräldrar
Johan Nilsson
Dagens Nyheter
21 Feb 2012

”Min son har inlärningssvårigheter och får stöd för det i skolan. Men han behöver glasögon för att kunna läsa i böckerna och jag har inte råd att köpa glasögon.” Ovanstående är ett exempel på alla de ansökningar om glasögonbidrag som den ideella…read more…

(TT)
En av dem som drabbats är Ulrika Ström och hennes två söner Ludvig, 7 år, och Oscar, 5 år, som båda behöver glasögon.
– Vi har betalat 3 000 kronor för varje par och hittills har barnen bytt två gånger vardera. Vi har råd, men givetvis finns det familjer som inte har det. Det är en rättighet för barnen att kunna lära sig räkna och läsa på samma villkor som alla andra barn.
Ansvarigt landstingsråd i Stockholm, Stig Nyman (KD), säger till TT att Kristdemokraterna har försökt, men inte lyckats, driva frågan.
– Moderaterna säger nej. Till nästa års budget ska vi försöka igen och då ska vi inte ge oss.
Av alla landsting är det bara några få, däribland Halland och Blekinge, som ger glasögonbidrag till barn över sju år. Majblommans Lena Holm vill nu att glasögon ska likställas med exempelvis hörapparater och ges till alla barn med synfel. – En god syn är ju självklart en förutsättning att klara skolarbetet.

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,