Glasögonbidrag borde vara självklart

Barnens glasögon dyrt för föräldrar
Johan Nilsson
Dagens Nyheter
21 Feb 2012

”Min son har inlärningssvårigheter och får stöd för det i skolan. Men han behöver glasögon för att kunna läsa i böckerna och jag har inte råd att köpa glasögon.” Ovanstående är ett exempel på alla de ansökningar om glasögonbidrag som den ideella…read more…

(TT)
En av dem som drabbats är Ulrika Ström och hennes två söner Ludvig, 7 år, och Oscar, 5 år, som båda behöver glasögon.
– Vi har betalat 3 000 kronor för varje par och hittills har barnen bytt två gånger vardera. Vi har råd, men givetvis finns det familjer som inte har det. Det är en rättighet för barnen att kunna lära sig räkna och läsa på samma villkor som alla andra barn.
Ansvarigt landstingsråd i Stockholm, Stig Nyman (KD), säger till TT att Kristdemokraterna har försökt, men inte lyckats, driva frågan.
– Moderaterna säger nej. Till nästa års budget ska vi försöka igen och då ska vi inte ge oss.
Av alla landsting är det bara några få, däribland Halland och Blekinge, som ger glasögonbidrag till barn över sju år. Majblommans Lena Holm vill nu att glasögon ska likställas med exempelvis hörapparater och ges till alla barn med synfel. – En god syn är ju självklart en förutsättning att klara skolarbetet.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De