Gnesta är en del av Stockholmsregionen

Pendeltåg vid Gnesta station. Foto: "Let Ideas Compete" (CC BY-SA)

Pendeltågen mellan Stockholms län och Gnesta är i fara. En av dem som har reagerat och vill att tågen ska fortsätta gå till Gnesta är Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson. I dag skriver Södermanlands nyheter om hans protester mot att dra in Gnestapendeln.

– Förslaget om att lägga ned pendeltågstrafiken till och från Gnesta är dåligt. Det drabbar vanligt folk, förlänger restiderna och leder till ett ökat bilberoende. Vi Kristdemokrater kommer att fortsätta arbeta för att det ska bli lättare att resa med SL i hela Stockholmsregionen. Pendeltågstrafiken är ryggraden i kollektivtrafiken i vår region. Människor i Gnesta och Södertälje behöver även i framtiden kunna resa med pendeltåget, säger Karl Henriksson, enligt Södermanlands nyheter.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,