Gör en översyn av systemet med trängselskatten

Den gängse bilden av trängselskatten i Stockholm tycks vara att de flesta är nöjda. Ännu fler kan förklara sig nöjda om en större del av intäkterna dessutom går till kollektivtrafikutbyggnad. Syftet med trängselskatten är för oss Kristdemokrater inte att avskaffa biltrafiken. Den är avsedd för att förbättra framkomligheten så att ingen ska behöva slösa bort sitt liv i en bilkö utan att mer resurseffektivt nyttja de befintliga vägarna, utveckla kollektivtrafiken, och minska utsläppen.

Eftersom Stockholmsregionen växer dubbelt så snabbt mot de prognoser som Stockholmsförhandlingen byggde på, behöver både fler spår och vägar byggas snabbare än planerat. Annars riskerar dagens trafikinfarkt där Stockholm redan är hårdast drabbad av köer av storstäderna i norden att förvärras ytterligare.

En översyn av systemet med trängselskatten är därför nödvändig så att den på ett mer kraftfullt och minskar trängseln och säkrar intäkterna till framtida investeringar i kollektivtrafiken.

SvD

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting