Gör om 4:an till spårväg

Spårvagn i Stockholms innerstad.

Kristdemokraterna lovar inför valet att buss 4 i Stockholms innerstad ska göras om till spårväg. Vinster i restid och ökad kapacitet är två av skälen.

Karl Henriksson (KD)– Alliansen satsar stort på våra långsiktiga tunnelbaneprojekt, men vi kristdemokrater ser behov av effektiva tvärgående transporter även i ett kortare perspektiv. Vi kommer se till att frågan om ett spårvägsnät i centrala Stockholm hålls levande, och arbeta för att byta ut 4:ans blåbussar mot spårvagnar, säger Karl Henriksson (KD, gruppledare i trafiknämnden.

Efter initiativ från Kristdemokraterna har stora steg redan tagits för att bygga ut spårvägen. Arbetet med att göra om linje 4 till spårväg är prioriterat i stomnätsplanen för kollektivtrafiken i Stockholms län.

– Spårvagnarna erbjuder större tillgänglighet och komfort och kommer att avlasta tunnelbanans överbelastade inre delar. Spårvagnar kan också transportera betydligt fler människor än bussar. 4:ans buss kommer trots framkomlighetsåtgärder att slå i kapacitetstaket. Troligtvis kan trafik på spårväg mellan Gullmarsplan och Radiohuset komma igång under de kommande fyra åren, säger Karl Henriksson.

Läs mer om vår politik för spårväg i Stockholm >>

Kristdemokraternas framgångar för Stockholms spårvägstrafik >>

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik