Gör om 4:an till spårväg

Spårvagn i Stockholms innerstad.

Kristdemokraterna lovar inför valet att buss 4 i Stockholms innerstad ska göras om till spårväg. Vinster i restid och ökad kapacitet är två av skälen.

Karl Henriksson (KD)– Alliansen satsar stort på våra långsiktiga tunnelbaneprojekt, men vi kristdemokrater ser behov av effektiva tvärgående transporter även i ett kortare perspektiv. Vi kommer se till att frågan om ett spårvägsnät i centrala Stockholm hålls levande, och arbeta för att byta ut 4:ans blåbussar mot spårvagnar, säger Karl Henriksson (KD, gruppledare i trafiknämnden.

Efter initiativ från Kristdemokraterna har stora steg redan tagits för att bygga ut spårvägen. Arbetet med att göra om linje 4 till spårväg är prioriterat i stomnätsplanen för kollektivtrafiken i Stockholms län.

– Spårvagnarna erbjuder större tillgänglighet och komfort och kommer att avlasta tunnelbanans överbelastade inre delar. Spårvagnar kan också transportera betydligt fler människor än bussar. 4:ans buss kommer trots framkomlighetsåtgärder att slå i kapacitetstaket. Troligtvis kan trafik på spårväg mellan Gullmarsplan och Radiohuset komma igång under de kommande fyra åren, säger Karl Henriksson.

Läs mer om vår politik för spårväg i Stockholm >>

Kristdemokraternas framgångar för Stockholms spårvägstrafik >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4