Skärgården är ingen isolerad ö

Avstigning från M/S Värmdö. Foto: Kenneth Hellman/Waxholmsbolaget

Kristdemokraterna vill inte att Stockholms skärgård ska vara ett museum för de privilegierade utan en naturlig del av Stockholms län. Karl Henriksson (KD) skriver den här veckan i ett antal Mitt i-tidningar om Kristdemokraternas förslag för en mer attraktiv och tillgänglig skärgård.

Här är artikeln i sin helhet:

Gör skärgården tillgänglig för fler

Stockholms skärgård är en unik pärla och tillgång för Sverige. Ändå besöker förhållandevis få skärgården. Antalet gästnätter har knappt ökat det senaste decenniet, samtidigt som gästnätterna i Stockholms län har ökat med cirka 50 procent.

Stockholms skärgård är i dag, trots närheten till storstaden, inte speciellt tillgänglig. Det finns säkert de som tycker att det är utmärkt. Vi kristdemokrater vill däremot inte att skärgården ska vara ett museum för de privilegierade utan en naturlig del av Stockholms län, tillgänglig både för vanliga stockholmare och för turister.

Den kan bidra till att skapa nya arbetstillfällen, samtidigt som den gör livet rikare för oss som bor i länet. Vi har tre konkreta förslag som radikalt kommer att förändra
skärgårdens attraktivitet och tillgänglighet.

1. Låt SL-kort gälla i Waxholmsbolagets trafik. Kollektivtrafik är kollektivtrafik även om den sker med båt. Att ha en annan och betydligt högre taxa för skärgårdstrafiken är helt orimligt, speciellt sedan SL och Waxholmsbolaget blev delar av samma trafikförvaltning.

2. Låt privat kapital renovera och bygga hotell och andra boendealternativ i skärgården. Många boendealternativ ägs i dag av Skärgårdsstiftelsen, som trots en kapitalinjektion från landstinget har dålig ekonomi. Samtidigt finns hotellkedjor och driftiga svenska entreprenörer som skulle kunna skapa nya boendealternativ och rusta upp dagens slitna anläggningar. Med en offensiv satsning på tomträtter kan vi göra skärgården tillgänglig för många fler.

3. Skapa fler badplatser och andra resmål i skärgården. Vi behöver fler offentliga badplatser, fler restauranger, fler museer – kort sagt fler skäl att besöka skärgården.

Det ska vara möjligt att bo och leva i skärgården. Men den är, om uttrycket tillåts, inte en isolerad ö. Skärgården är en del av en Stockholmsregion i ständig utveckling och måste knytas närmare hela länet. Vi skapar inte bara jobb på det sättet, vi ökar också tillgängligheten.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Gruppledare i trafiknämnden

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4