Göran Hägglund om bristen på barnmorskor i Stockholm: Personalen gör ett jättejobb

Regeringen satsar på nya utbildningsplatser, på att få landstingen att rapportera om tillgången på barnmorskor för planeringens skull och på att utnyttja resurserna bättre inom hälso- och sjukvården. Det berättade socialminister Göran Hägglund (KD) när han debatterade bristen på barnmorskor i Stockholm i riksdagen i går eftermiddag.

– Det är uppenbart att personalen som möter de kvinnor, och för den delen män, som kommer in för att vara med om en förlossning gör ett jättejobb. De gör ett fantastiskt bra arbete för att skapa den trygga miljö som man behöver i den här situationen, sa Göran Hägglund.

Att utbilda fler barnmorskor var något som Kristdemokraternas partiledare återkom till under interpellationsdebatten. Han lyfte också fram vikten av att landstingen ska vara attraktiva arbetsgivare och noterade att Alliansen i Stockholms läns landsting satsar extra på lönerna för bland annat barnmorskorna.

– Stockholms läns landsting står inför särskilda utmaningar på grund av den höga inflyttningen till staden. Problem inom kompetensförsörjningen av barnmorskor måste tas på fullaste allvar. Samtidigt ska vi komma ihåg att den svenska mödra- och förlossningsvården håller mycket hög medicinsk kvalitet i internationella jämförelser, sa Göran Hägglund.

Här kan du läsa hur Kristdemokraternas förstanamn till landstingsvalet Ella Bohlin vill lösa bristen på barnmorskor i Stockholm >>

Här kan du se hela debatten via riksdagens webb-tv >>

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag